NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Kristoffer Huldt skrivet 2004-05-08, 09:11
Birgitta Berkemar och Dag Bremberg undrade för ett par år sedan om Carl Roth i Nyed
möjligen kunde vara son till kyrkoherden i Hörreda. Eftersom denne Carl råkar vara min
morfars farfars far vet jag att han inte är det. Han föddes den 12 oktober 1753 i Stockholm och
dog fredagen den 30 november 1832 i Karlstad. Han studerade sju år vid universitetet i Upsala,
med bl a Linn? som lärare. Därefter flyttade han med föräldrarna (Carl Roth och Agatha
R?man) till Värmland, där han ägnade sig åt brukshantering och jordbruk. Först bodde de på
Duvnäs i Nyed, men från 1795 ägde han Nedre Fösked som han inköpt av brodern Benjamin
och kapten Lars von Nackrej. Här var han brukspatron till 1817, då han sålde bruket till
grosshandlaren Per Gustaf Geijer. Själv arrenderade han Kjerns bruk och lantegendom fram till
1830 då han vid 77 års ålder flyttade in till Karlstad där han hade köpt ett hus. Efter hans död
innehades detta hus av hans hustru. Duvnäs (Duvenäs), Fösked (Föske) och Kjern (Tjärn)
ligger alla tre väl samlade strax norr om Nyed, NO om Karlstad.
Den12 december 1794 gifte han sig på Molkoms bruk i Nyed med Elisabeth Antonsson,
född den 23 april 1770 på Höglunda Bruk i Nor, död den 11 september 1851 i Karlstad. Hon
var enda dottern till den i Värmland välkände brukspatronen, lagmannen Reinhold Antonsson
och Britta Beata Georgsdotter Ferner. De fick en dotter Beata Maria, född 1795, död 1873,
gift med Lennart Lennartsson och en son Carl Reinhold, född 1797, död 1858. Brukspatron.
Denna Beata Maria hade en dotter Catharina Lovisa, som midsommar 1847 gifte sig med
Jonas Gustaf Wahlström. Från detta bröllop har jag en livfull skildring som min morfars far
skrev i sin dagbok.
Carl Reinhold flyttade mycket riktigt till Stockholm och blev så småningom grosshandlare och
ägare till Ludvika Bruk och herrgård.
Mycket om Rotharna finns i en liten skrift jag sammanställt 1992 och om jag inte minns fel har jag deponerat ett ex hos Genealogiska föreningen.