NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2004-01-14, 12:55
Ang Elling: Ja, som jag skrev i går så bör det ha varit (minst) två Sven, som båda gjorde militär karriär. Den äldre ska enligt mina noteringar ha varit löjtnant när han dog 1690-12-19 på Grankärr, och jag har noterat db som enda källa.
 Svårt att läsa den inscannade bilden, tycker jag, men om Lotta tolkar det som att det var löjtnantens Sven Ellings hustru eller annan anhörig, så bör han förstås ha levt ett tag till. Om en löjtnant SE skänkte pengar t kyrkan 22/12 1695, så bör det ha varit han (och gissningsvis ger han väl gåvan i samband med begravningen av en anhörig).
Lotta, står det med säkerhet löjtnant i KR 22 dec 1695?
 
Den yngre SE blev löjtnant först 1700 och sedan sekundkapten, och tycks ha varit gm kaptenskan Anna Holm. Och det var alltås hans dotter som dog 1696, då han var fänrik.
 
Så mkt mer om Elling vet jag inte, tyvärr. Har fått uppgifterna från rullorna verifierade av andra forskare, men vad jag vet har ingen studerat andra källor som mtl o domböcker.
Namnet är ju vanligt som förnamn i Norge, men det förekommer som efternamn på lite olika håll i Sverige under 1700-talet, dock mkt sparsamt, vad jag kunnat finna.  
 
Ang Anders Roth och Lottas fynd i fb: ja, AR bodde på Älmeberg 1702, så det borde vara han som är fadern t det namnlösa barnet, som gissningsvis var för tidigt fött (ca fem mån efter vigseln (dödfött?)- men det kan förstås ha funnits en annan Anders på Älmeberg då.
Maria Andersdotter Roth i Elmeberg som Lotta fann 1719 måste vara AR:s och CE:s barn.  
 
Eftersom jag inte har fått Roth-trädet färdigt, vill jag helst inte lägga ut det här, men jag har tidigare erbjudit mig att skicka en sammanställning av de uppgifter som jag hittills fått fram, till mkt stor del tack vare hjälpsamma forskarvänner. Jag mejlar den till dig, Lotta.
mvh/Dag