NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2004-01-13, 16:02
Ingen fara, Olle! Jag är inte så känslig och för övrigt var det nog inte i första hand du som uppfattades som hätsk.  
Vi får väl alla försöka anstränga oss för att hålla en trevlig ton; vi är ju här på forumet för att hjälpa varandra med upplysningar, frågor, id?er och förslag, som alla bidrar till pusslet. Ju fler bitar desto bättre!
Det är ju inte så att varje enskild uppgift här kan ha en exakt källa och därmed ett bevis, utan väldigt ofta handlar det om ett antal olika uppgifter som kompletterar varandra, och så formulerar man i bästa fall en gemensam slutsats om vad som är mest sannolikt. Finns det motstridiga uppgifter måste källkritiken fördjupas. Men nog om detta (som eg inte hör hemma här)!
 
Angående andra Elling. Jag kan bidra med ett par noteringar ur db:
- En dtr t Elling dör 1696 på Grankärr.  
(Det kan inte vara Christina, men skulle mkt väl kunna vara en syster. Knappast en faster, eftersom Sven Elling dä dött redan 1690 (db))
- En soldat Elling u förnamn dör också 1696 (om jag noterat rått från db, uppgiften finns väl också i avskriften hos JGBF.).
 
Enligt soldaforskaren Elisabeth Leek är inte Elling ett soldatnamn, utan sl ett släktnamn, vilket talar för att Sven dy är son t Sven dä. Det sistnämna är dock ett antagande som ännu inte kan anses belagt. Ytterligare pusselbitar behövs!
 
Kan namnet ha något med skölden att göra? Sköld (enligt overifierad uppgift på nätet): Delad av en vågskura. Hjälmprydnad: En uppskjutande harneskklädd arm hållande en brinnande granat mellan två tvetungade fänikor.