NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2004-01-13, 15:56
Jag antar att det var jag som ansågs ta till en förhörsliknande ton.  Men det menade jag inte att det skulle uppfattas som. Eftersom jag letade i Viredas kyrkoräkenskaper efter notisen om kronopenningar och inte hittade några specificerade sådana uppgifter överhuvudtaget, så undrade jag naturligvis var dessa fanns. Jag ringde också till Vadstena och fick samma svar som Olle, , så nu vet vi volymbeteckningen på källan och kan (om vi vill) kontrollera den själva. Det är sådant som är själva vitsen med källhänvisningar.
 
Jag har hittat i Vireda C:1:
1702 2(4) november Andrae barn i Elmberg. Är det månne Rothen som blir far första gången?
sid 314, 1718 25/3 är Sr Andreas och h Christina Elling i Elmeberg båda dopvittnen till tvillingarna Maria och Anna Jönsdöttrar i Elmebergs soldattorp.
sid 315, 1719 19/4(?) döps Maria Andersdotter Roth i Elmeberg.
Jag hittade inte Christina Elling som dopvittne efter det (till 1722).
 
När det gäller LI:B1, specialen till kyräk, så borde där kanske också gå att hitta när Christina Elling dog. Det var vanligt att det skänktes pengar till kyrkan även då. I vissa räkenskaper förekommer också att man betalar för bårkläde och klockringningar i samband med begravningen, men det beror lite på hur detaljerade räkenskaperna är förstås. Och visst borde den filmas om det inte är gjort!  
 
Mvh//
Lotta