NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2004-01-13, 15:17
Dag,  
Om Du (eller någon annan) någonsin uppfattar min ton som hätsk eller att jag ställer förhörsliknande frågor; Var vänlig säg till direkt, så att jag har möjlighet att svara. Nu blir jag bara osäker.
En sak vill jag göra tydlig från min sida; För mig handlar inte forskning (och inte heller Roth-forskningen) om att ha rätt, utan att det blir rätt, oavsett vem det är som presenterar eller diskuterar forskningsresultat.  
 
Nu över till den egentliga diskussionen som säkert kan leda framåt. Först ser jag att Du Dag citerar en domboksnotis som troligen löser hela frågan. Här finns ju källan (!):  N Vedbo häradsrätts höstting 1727 samt också en angivelse - Anders Roth i Elmberg kärade till des swärmoder wälädla fru Capitainskan Anna Holm och........  - som gör att jag finner det högst sannolikt att Kristina Elling var Anders Roths hustru. Någon annan Elling nämns ju aldrig i Älmeberg - vad jag kommer ihåg, men däremot andra kvinnor. Hur dessa var relaterade till Anders Roth känner jag ej till.
Jag kan också glädjande nog meddela att kyrkoräkenskaperna för Vireda för 1702 existerar även om jag inte kontrollerat innehållet. Ringde VaLa och fick dem att kontrollera arkivförteckningen. Där finns kyräk L1:B1 - 1689-1787. Och nu håller jag på att ta till kraftuttryck - när jag tänker på vad jag missat i den! Varför är den inte filmad!!?
 
Tack för att vi fick diskutera detta så att kyräk kom fram. Där ser man att hur källkritisk man än är, så är det möjligt att ändå missa källor  
 
Vänligen,
Olle