NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2004-01-13, 13:14
Ang Anders Roth o Christina Elling.  
Ska försöka igen att bidra med de pusselbitar och id?er som jag har, även om den stundtals förhörsliknande tonen gör att det kan kännas mindre lustigt. Måste tyvärr meddela att ett par av de forskarkollegor som tillhör de mest kunniga på detta område, avstår att delta i den diskussion som de upplever som hätsk.
Själv föredrar jag att försöka tolka det som huvudsakligen en brist i kommunikationsformen. Självklart ska vi alltid efterfråga källor och analysera alla påståenden - vilket jag ju själv brukar - men det blir lite märkligt när jag nämner att det saknas vissa belägg för en här tidigare diskuterad slutsats och då plötsligt avkrävs bevis. Kan tycka att det vore rimligt att om man ifrågasätter en slutsats i så fall själv redovisar vilka uppgifter som skulle tala emot den.
 
Bevis kan vi glömma i dessa sammanhang, men ett flertal uppgifter styrker slutsatsen. Några pusselbitar, kan jag bidra med, men notera att jag inte nu själv har tillgång till kyrkböckerna och följaktligen inte kan kontrollera dem i dag:
- Under rubriken Cronopenningar i 1702 års kyrkoräkenskaper upptas bland andra Andreas Roth i Elmeberg, enligt en forskare som i dag alltså vill vara anonym. Kronopenningarna var avgifter för lån av brudkronan och erlades tydligen av brudgummen.  Härav framgår att Anders (Andreas) Roth år 1702 ingått äktenskap, och eftersom han lånat Vireda brudkrona, talar ju allt för att vigseln ägt rum i Vireda.  
-Den 22/6 1702 lämnade Andreas i Elmeberg i gåva till kyrkan 1 karolin. Antagligen har detta skett i samband med giftermålet.  
- Jungfru Christina Elling var dopv 1695 2 ggr, 1696, 1698, 1699. Hustru CE dopv 1717, 1718, troligen id med den hustru Christina i Elmeberg som var dopv  1709, 1710 och 1716.  Anders i E och hustru CE var dopv vid samma dop 21/3 1718, vilket dock ej i sig bevisar att de var gifta.
- Anders R uppkallar sin andre son Sven, trol efter svärfadern - Sven Elling.
- Namnet på Anders Rooths svärmor framgår av N Vedbo häradsrätts höstting 1727 då Anders Roth i Elmberg kärade till des swärmoder wälädla fru Capitainskan Anna Holm och........ Det finns ingen vigselnotis för Anna Holm o Sven Elling, men hon är noterad som kaptenska, boende i Grankärr efter Sven Elling. (Som var sekundärkapten, dog 1706 och ägde 3/8 i Grankärr, sl son t Sven.)
 
Vad gäller Christina Ellings död, så saknas också uppgift i db. Det jag själv kunnat notera är att hon i a f levde i mars 1719 (var dv enl fb den 21/3 - om jag inte gjort en felaktig avskrift, vilket man aldrig kan vara säker på).
En av de anonyma forskarkollegorna hävdar död 1719 en annan 1722. Den frågan återstår alltså att reda ut.
 
Som ni ser så blir varje försök till anbytande  en risk att väcka nya frågor; många uppgifter saknar ju 100-procentiga bevis.
;-)
 
 
Inga bevis alltså, men jag tycker att tillräckligt många uppgifter talar för äktenskapet Anders R-Christina Elling - i synnerhet som jag inte hittills sett några tecken på att det vore fel. Eller är det någon som fortfarande hävdar att han var gm Anna Jönsdotter?