NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-11
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2003-01-30, 14:35
Hej Birgitta Berkemar,
Vi har tidigare diskuterat under Kornetten Roth i Hagby (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=25916).
 
I Sv Släktkalendern 1929 anges Anders Jonasson Roth f. 1673. Den uppgiften kommer säkerligen efter att en Anders Roth i Älmeberg, när han begravs 1743-04-26 anges 70 år gammal. Om detta skulle vara densamme som Anders Jönsson Rooth som Du funnit gift i Eksjö gör han ett tidigt gifte ;o)
 
Jag tror dock att Din uppgift är intressant och viktig, då det är första gången någon nämner en så konkret uppgift om ett Eksjögifte. Skulle Du kunna ge direkta källuppgifter för fyndet, samt gärna här i forumet göra ett utdrag över hans och hustruns barn, gärna med källuppgifter.
 
Jag har länge haft idén att Rothforskningen behöver renoveras - inget av den gamla forskningen kan tas för given, utan behöver beläggas med källuppgifter. Annars upprepar vi bara de felaktigheter som ev gjorts av tidigare forskare som kanske haft sämre tillgång till material, samt varit mindre källkritiska.
 
Jag tror också att uppgiften om Anders Roth i Vireda:s gifte med Kristina Elling behöver kontrolleras. Har sett uppgiften tidigare, men har ingen källhänvisning.
 
Som Du säkert vet är Vireda kyrkoböcker problematiska i början av 1700-talet. Vireda dödlängd har en stor lucka t ex. Det behövs mycket arbete med mtl, domböcker m m för att man skall bli mer säker.
 
Vänligen,
Olle Elm