NULL Skriv ut sidan - Roth / Rooth

Anbytarforum

Titel: Roth / Rooth
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2010-04-24, 12:40
Hej igen Ulf!
 
Jag följde rotesoldaten Fredrik Roth så gott det gick i husförhörslängderna och noterade att hans födelsedag ändrades från 5/5 1789 till 5/6, men sedan ändrades den tillbaka till 5/5. I Veberöds hfl ser man att han 1816 kommer från Hällestad som rotekarlen Fredrik Persson. I Dalby (annexförsamling med Hällestad) så hittade jag drängen Fredik Persson inflyttad från Ystad 29/9 1815 till Dalby nr 29. Slutligen fann jag honom som utflyttad ur Ystad Sankta Maria samma datum, då han bodde hos en borgare Lundgren. Det går nog att följa honom vidare bakåt om man vill leta upp Lundgren i Ystads husförhörslängd.
 
Det finns som du konstaterat ingen passande Fredrik i de ordinarie födelseböckerna i Ystad, men i längden över oäkta barn (Ystad S:ta Maria C:4 sid 22) så hittar man faktiskt en Fredrik född just 5 maj 1789. Sannolikheten är stor att det är han. Modern är en Anna Persdotter, och til barnafader utnämndes en matros utan namn.
 
Jag bifogar en bild ur Arkiv Digital.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/284453.jpg)
 
Vigseln mellan Fredrik Roth och Gunilla Nilsdotter sker i Malmö S:t Petri 1817 24/10.
 
(Meddelandet ändrat av zzz 2010-04-24 12:42)