NULL Skriv ut sidan - Roth / Rooth

Anbytarforum

Titel: Roth / Rooth
Skrivet av: Henning Karlsen skrivet 2010-04-22, 19:07
Hallo fra Wien!
 
Jeg lurer på om noen vet noe om en båtsmann med navn Bryngel Roth som var født 1795. Vet ikke om navnet var Ruth eller Roth men når sønnen Karl August ble født 11.11.1833 het han Roth og var gift med Anna Catharina Tollesdatter og bodde på Tossene eller Store Aspang under Hattefjäll i Svarteborg i Bohuslän. Svensk Forsvarsmusem har han som Bryngel Roth gift med Anna Catharina Tollesdotter. Han ble senere gift med Anna Maria Jönsdotter og han døde 1865 og bodde da på Giljan under Långewall. Hadde hadde flere barn som han fikk med Anna Catharina Tollesdotter. Det synes som om han ikke var født i Svarteborg. Min mor var av reisende slekt og jeg ville ikke bli overasket om min far hadde reisende aner for eksempel i Svarteborg evt i Snarsmon. Bryngel hadde disse barna: Johan Petter 1822,Maja 1826, Tobias 1829, Tolle 1831, Karl August 1833, Gustav 1836, Maria 1839, Martin 1863???. Karl Gustav reiste via Halden til Lyngdal og senere til Sogndal. Virker som han jobbet som gruvearbeider og senere som rallar. Om reisende er usikkert men mange svenske reisende var innom Lyngdal. Vet noen noe om ham?
 
Mvh
Henning Karlsen i Wien