NULL Skriv ut sidan - Rosenberg

Anbytarforum

Titel: Rosenberg
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2014-09-28, 15:21
Några få dammkorn till.
 
Dotterdottern Catharina Sofia figurerar från och till i mantalet under perioden 1800-1812. Hon står dock alltid som dotterdotter och aldrig som dotter till dottern Maja Lisa.
 
Jag tror att vi kan sluta oss till med visshet att hon är dotter till dottern Ulrika Sofia som dog 1799 i Västra Ingelstad och som då var trolovad med husarvaktmästare Jacob Ludvig Nordenstedt. Patronymet Carlsson tyder på att inte han var fader.
 
Gissningsvis är Catharina Sofia född oäkta. På ett ställe såg jag hon skulle vara född 10 april 1796 i Malmö Caroli, men hon finns inte i boken. Den enda Malmöförsamling med känd lucka under den aktuella tiden är Malmö Hospitalsförsamling. Kan hon fötts där? Sedermera hamnat på Malmö Barnhus?
 
Jag tror det är helt nödvändigt att i detalj studera vad som händer i mantalslängderna perioden 1777-1785 för att se om någon notering finns kring dottern Lovisas öde. Möjligen kan också mål finns i domböckerna.
 
Att Catharina Sofias barn inte dyker upp på Johan Fredriks bouppteckning kan ju förklaras med att hon var född oäkta och saknade arvsrätt, men det förklarar inte varför inte Lovisas barn dyker upp.
 
Kunde man bli arvlös på andra sätt?
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2014-09-28 16:53)