NULL Skriv ut sidan - Rosenberg

Anbytarforum

Titel: Rosenberg
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2014-09-18, 17:53
Hej Paul och Anders!
 
Jag får inte riktigt uppgifterna i mantalet 1766 att gå ihop med Spegelfabrikören Johan Daniel Rosenbergs kända barn (uppgifter från fb).  
 
Först en kort bakgrund; Spegelfabrikören Johan Daniel Rosenberg föddes i Stockholm och döptes där i den Tyska fs den 24/6 1732. Han var son till Bildhuggaren Gottlob Christian Rosenberg o.h.h Anna Sophia Fährmann/Fehrmann. Johan Daniel var äldst av fem syskon. Övriga barn i syskonskaran var:
 
Anna Catharina, f. 1735
Christina Eleonora, f. 1737
Maria Elisabeth, f. 1738
Gottlieb Christian, f. 1740
 
Samtliga döpta i Tyska församlingen. Se CI:1b samt CI:2
 
Johan Daniel Rosenberg och Anna Catharina Eib vigdes i Klara fs den 16/6 1754. I vigselnotisen tituleras Johan Daniel Rosenberg 'Bildhuggare'. Varför vigseln skedde i Stockholm kan man fråga sig då Anna Catharina Eib föddes i Malmö Caroli. Jag återkommer till det men Johan Daniel Rosenberg och hustru Anna Catharina Eib återfinns ju senare i Malmö Caroli.  
 
I Stockholm och i Klara fs föds dock en dotter Ulrica Sophia, den 6/2 1755 i Klara fs. Jag har inte funnit henne avliden i Klara fs men hon verkar ju inte finnas med mantalet 1766 med tanke på födelseår kontra ålder.  
 
Johan Daniel Rosenberg och Anna Catharina Eib får följande barn i Malmö Caroli (och här fick jag nyttja registret pga tidsbrist):
 
Ett icke namngivet barn (dotter), f. 1757 (dödfödd?)
Ulrika Lovisa, född 1763
Tvilling Johan (Jean) Friedrich, f. 1768
Tvilling Maja Lisa, f. 1768 (senare skriven i hfl som Maria Lovisa och Marie Louise)
 
Det är alltså de två döttrarna Lovisa 7 år och Ulrica 2 år som jag inte riktigt får att stämma med de faktiska förhållandena (om man nu ska förlita sig på uppgifterna i ett register ;) )
 
Anna Catharina Eib (namnet skrivs också Eÿb och Eijb) föddes i Malmö Caroli och döptes därstädes den 22 april 1728. Hon var dotter till Snickaren Casper Eÿb och Anna Barbara (uppgift om efternamn saknas).  
 
Övriga barn till paret var;
 
Rosina, f. 1717
Johan Friedrich, f. 1720
Maria Elisabeth, f. 1721
Friedrich Christian, f. 1723
Anna Sophia, f. 1725
Anna Sophia, f. 1727
Margaretha Sophia, f. 1729
Dorothea Sophia, f. 1732
 
Som synes återkommer samma namn varför man får förutsätta att flera av barnen avled i späd ålder. Jag har inte kontrollerat saken.  
 
Jag har sett i ett tidigare inlägg av Anders Berg att han har en teori om att några av Lovisa Rosenbergs barns namn bör härledas till hennes familj (borgare?). Några av namnen återfinns här ovan, tex Fredrik, Sophia, Ulrica och Dorothea men det var ju också namn som på intet sätt var ovanliga inom de tyska församlingarna.  
 
Lovisa nämns inte i Spegelfabrikörens eller hans hustrus bouppteckning av förklarliga skäl, hon avled ju innan de båda (1808) men borde då inte hennes barn tas upp i bouppteckningarna?  
 
mvh Helene