NULL Skriv ut sidan - Rosander

Anbytarforum

Titel: Rosander
Skrivet av: Lena Liljeblad skrivet 2015-09-10, 14:14
Hej! Jag är ny inom släktforskarvärlden och hoppas ni har överseende med eventuella frågor som kanske borde vara lätta att hitta. Jag måste erkänna att jag tycker det är ganska svårt att släktforska. Jag kommer från Kungälv från släkten Liljeblad. Vi är i det stora hela släkt alla Liljeblads här. Min farfar var Helge Gunnar Liljeblad född 1907. Hans far kom från Kråksmåla, hans namn var något otydligt men Karl (Alvar,Allman) Hugo Liljeblad är vad jag kunnat tyda. Han var glasblåsare. F: 1870-07-13. Han gifte sig med en Gärda Maria Johannesdotter från Solberga västkusten Kungälv.
Karl (Alvar, Allman) Hugo Liljeblad C:5 1862-1894 s. 143.
Karls far heter Carl Johan Liljeblad och det står oäkta. Han var också glasblåsare, född i Ekeberga, 1844-04-12.   C:3 1837-1878 sid. 247.
Den 24/12-1867 skall han ha gift sig med Mina (Wilhelmina) Sophia Rosander från Fagerhult.  
Hon skall ha varit född den 1 April 1843 i Fagerhult. C:4  1826-1860 sid. 26.  
Jag undrar över om det finns någon som släktforskar om Liljeblad och Rosander ifrån ovannämnda ställen?  
Karl Hugo Liljeblad skall enligt hjälp från biblioteket i Kungälv, en släktforskare ha flyttat till Kungälv där hans bror bodde på slottet jag vet inte vad det är för ett ställe, jag skall fråga men brodern tycks ha hetat Jan. Jag fick också höra att den första familjen till Karl Hugo Liljeblad född 1870 som flyttade till Kungälv skulle ha dött i Spanska sjukan? Om detta stämmer vilka var de då, var det bara Karl Hugo som överlevde? Det låter ju troligt med tanke på att efter en så traumatisk händelse vill man nog där ifrån samt att frun han skaffade sig i Kungälv Solberga var 14 år yngre än honom. Men jag hittar ingen fru och barn från tiden Karl Hugo bodde i Kråksmåla eller någon socknen där om kring. Jag är extremt nyfiken på allt det här och all typ av information gör mig jätte tacksam och glad. Mvh.