NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-14
Skrivet av: Katy Hedman Brännland skrivet 2004-01-11, 16:35
Svar till Barbro Söderman. Jag vet inte säkert om de två Roman du nämner är släkt med varandra, men enl. Gunda Magnussons bok: Magnus Gabriel, så hette Johan Helmich Romans far Johan Roman. Magnus Gabriel de la Gardie på Läckö var en stor konstmesenat. Han understödde olika konstarter, men musiken låg honom speciellt varmt om hjärtat. Jag citerar direkt ur ovannämnda bok, sid 75:När Olof Rudbeck behövde hjälp och stöd för att rycka upp musiklivet vid Uppsala universitet fick han också Magnus Gabriels bistånd. Tre av de grevliga musikerna stationerades vid universitetet några månader och hjälpte till med undervisningen. Själv tog greven hand om flera begåvade småpojkar, gav dem utbildning, både rent allmänt och i musik och såg till att de fick anställningar. En av dessa pojkar hette Johan Roman. Han blev sångare och betjänt vid De la Gardies hov. Hans son hette Johan Helmich Roman och blev vår förste svenske tonsättare av någon betydelse. T.ex. Drottningholmsmusiken är hans verk.
Det handlar här om tiden ca 1670-tal. Vad jag kan se av Fryxells material ang. släkten Roman, finns det ett par poikar som heter Johan som skulle kunna komma ifråga. Kanske någon vet?