NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-14
Skrivet av: Linda Wikland skrivet 2002-03-26, 20:28
Hej!
Jag söker information om Romansläkten i slutet av 1600 och den första delen av 1700-talet.
Jag är intresserad av flera olika personer och jag är inte helt säker på deras inbördes relationer.
 
Till att börja med Anna Roman som var gift med borgmästaren i Kristinehamn Erik Månsson Ekebom. Hennes far ska enligt uppgift heta Arvid Perssson och var lantbokhållar i Närke, på Dal och i Värmland. Anna och Erik hade dottern madam Anna Ekebom som var gift med Anundus Haquini, kyrkoherde i Karlskoga och Bjurtjärn. Deras barn kom att kalla sig Carlmark. Hade de fler barn? Vilka var de i så fall?
 
Nästa Roman som jag är intresserad av är Jacob Roman som enl hfl i Alster var född 1669. Han var gift med Christina Carlmark f 1665.  
 
Jag tror att den följande person är son till de båda,  Johan Roman som var brukspatron på Forsnäs i Alster. Han var gift med Christina Cajsa Herveg i hennes första gifte. Han dog ca 1757 enl Alters hfl. Deras son Jacob Leonard (f 1740) blev senare brukspatron på Forsnäs.
 
Jag är främst intresserad av Jacob Roman och Cristina Carlmark. All information om deras liv och leverne mottages tacksamt. Var någonstans är de bosatta? Var föds barnen etc?
Mvh Linda Wikland