NULL Skriv ut sidan - Rogstadius

Anbytarforum

Titel: Rogstadius
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-05-16, 01:34
I rena teknikfixeringen glömde jag skicka själva meddelandet.
 
Hej Bror. Som jag skrev här ovanför tvivlade jag inte på att Erik Rogstadius och Anna Munck kunde ha fått barn när de var borta från Gävle, t ex i Själevad (tack vare dig kom jag in på socknen). Nu har jag också hittat den son Eric du syftar på, född 1752 den 22/8 (alltså augusti, inte juni), plus ytterligare två söner. Uppgiften finns i ”Familjeregister för Själevads socken 1681-1785” av Erik A Nylander (Bjästa 1982). Däremot är jag skeptisk till att han skulle vara identisk med din Erik Eriksson. Var finns sambandet - utöver det ungefärliga ifråga om födelsetid? Det har ju fötts många Erik Eriksson här i världen. Hur förklarar man att Erik Rogstadius har en annan son Erik f 1756 (förutsatt att Sehlbergs uppgifter stämmer)?
 
På sid 500-501 finns en förteckning över ”Borgare” och ett antal barn till dem. Borgare finns bara i städer, så ingen av dem var väl bosatt i Själevad. Åtta av de tolv borgarna sägs vara från Gävle och en från Enköping. Samtliga 14 borgarbarn som har ett exakt födelsedatum är födda maj-september, vilket sammanfaller med fiskesäsongen. Åtminstone sju av dessa borgare hittar jag i Sehlbergs bok om Gävlesläkter. Precis som i fallet Erik Rogstadius har de en massa barn som inte finns i familjeregistret för Själevad och alltså bör vara födda i Gävle.
 
I ”Ur Gävle stads historia” (Gävle 1946) står en hel del om dessa fiskeborgare. En lång förteckning över s k gävlebohamnar, bl a Grisslan i Själevad, finns också.
 
Du får ursäkta om jag varit mångordig, men jag antar att du också är mån om att det ska bli rätt. För vem vill ha fel förfäder?