NULL Skriv ut sidan - Rijswijk, van

Anbytarforum

Titel: Rijswijk, van
Skrivet av: Andreas Pettersson skrivet 2014-08-08, 10:39
Hej,
 
jag råkar under året ha gjort en hel del forskning om familjen van Rijswijk för en väns räkning. Namnet har stavats på lite olika sätt genom åren, både med och utan van: Ryswyk, Ryjswyjk, Rijswijk, osv osv. I Rotemansarkivet kan man finna en hel del online, så även i Stockholms stadsarkivs övriga databaser online.
 
Gustaf van Rijswijk (som förefaller ha dött tämligen skuldsatt) var son till Engelbert(us) van Rijswijk, med största sannolikhet född 1794-07-27 i Huijsen, Holland. Födelsedatumet anges i de svenska kyrkböckerna, och den Engelbert som finns med samma födelsedatum i de holländska kyrkböckerna återfinns senare inte i Holland.
 
Det är dock oklart när han kom till Sverige, men troligtvis mellan 1815-1820. Det finns en hel del oklarheter om honom som person. Släkten i Holland verkade inte överdrivet förmögen, men Engelbert verkade raskt komma över pengar och/eller inflytande i Sverige, för han bor bland annat i Rosenbad, och köper sig i början av 1830-talet en fastighet där han bedrev någon sorts värsdhus på Nya Brogatan 28 (nuvarande Jakobsgatan) i kvarteret Loen. En ritning över en tillbyggnad från 1836 finns här: http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/BN-ritningar/Leverans2014/ JPEG/bn1836-500-150dpi.jpg):
 
 
När hustrun dör 1844 görs en bouppteckning med alla inventarier från huset. Mycket bord och stolar var det  
 
Sonen Gustav föds 1821, fyra år innan han gifter sig med modern till barnet, Christina Jansdotter Hellström f 1793-08-08 i Hällefors. Här finns det en hel del märkligheter. Christina anges mellan åren 1820-1825 ibland som änka, och ibland som frånskild.  
 
Med sig i bagaget har hon under alla omständigheter en dotter Sofia Magdalena (använder sig senare av namnet van Rijswijk), f 1810-04-03, oklart var.
 
I vilket fall som helst, vid Gustaf Wilhelms födelse så anges minsann modern (för att inte tala om fadern), som okänd. I ett tillägg till födelsboken, från 1834 (se Jakob och Johannes CIa:20 (1807-1827) Bild 402 / sid 662a), anges att Gustaf var under äktenskapslöfte avlad, och att han därför skall åtnjuta alla förmåner och rättighet såsom ett äkta barn. Frågar du mig så är det i stort sett påhittat, men varför inte?
 
Värdshuset (kallat Ryssviks) nämns bland annat av Emilie Flygare-Carlén. Värdshuset nämns också i en märklig skrift av Karl af Kullberg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_af_Kullberg). Skriften uppgavs när det begav sig vara skriven av en Francois Rouel, en fransk diplomat på besök i Stockholm 1844-1845 (vilket alltså var påhittat). Om Ryssviks så skriver i alla fall författaren följande:
 
Utrikes Stats-Ministern gaf, efter slutad ceremoni, middag  
för Corps Diplomatique, dervid, såsom man berättade mig,  
åtskilliga rätt goda saker lära ha förekommit. Jag, såsom blott  
och bart utländning utan officielt uppdrag, åt en gemen middag  
hos Ryssviks, och, ehuru namnet låter fredligt, befann sig  
mina matsmältningsorganer hela aftonen i fullständigaste  
krigstillstånd.
 
Under alla omständigheter så har jag en hel massa information om släkten som inte får plats här, så fråga gärna! En del av släkten finns begravd här: http://hittagraven.stockholm.se/sv/Norra-begravningsplatsen/1/10B/54/1
 
Någon som jag själv gärna skulle vilje hitta mer information om är Gustafs dotter Agnes Wilhelmina Mathilda van Rijswijk, som med sin make lämnar sina tre barn och enligt kyrkböckerna åker till Nordamerika på 1880-talet för att aldrig mer höras av. Jag har inte hittat några alls indikationer på att de faktiskt åkte till Nordamerika. Å andra sidan har jag inte hittat någon information alls om dem efter de påståtts gett sig av!