NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2011
Skrivet av: anders sjö skrivet 2004-11-29, 18:55
Jag håller med Annika, det är lätt att förväxla de olika personerna med varandra. Att de dessutom kallas olika i olika källor (tex Christian/Christopher) gör det ju inte lättare. Jag har förresten tagit kopia på bouppteckningarna för Henning Christopher Richter och Hans Henrik Richter i inlägget ovan. Jag mailar gärna kopior till intresserade. Nedan är min tolkning av den första:
År 1798 den 24 September förrättades af undertecknad med tillkallade wärderingsmän nämndeman Mats Palnasson i Wismarlöf och åboen Jöns Jönsson uti Warby laga upteckning och wärdering uppå qwarlåtenskapen efter afledne Stamparen Richter wid Torup som efterlämnat sin i lifstiden ___ ___ Christina född Malmlin samt 8 barn, en son Henning Christopher ? år gammal, samt sj? döttrar naml Lovisa gift med Snickaren Berg wid widarp [Viderup, Gårdstånga?], Kajsa gift med Per Olsson i Slottorp [Slogstorp, Hammarlunda?], och Elna Maria, Ulrica, Anna Lena, Christina, Lotta,  alla omyndiga, och såsom enkan up____ wid  ___ häradsrätten ____ Testamente och or?bbad sitta wid egendomen i sin lifstid, kommer ___ ___ ___ ____ sina barn och.....