NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2011
Skrivet av: Annika Persson skrivet 2004-11-13, 18:31
Hej, Jan och Anders!
 
Enligt min mors forskning är Lovisa Richter dotter till Henning Christopher (f omkr 1740) som med till visshet gränsande sannolikhet är son till stamparen Christian Richter. *)
Den enda anteckningen om Lovisa med riktig källhänvisning som jag har är faderns bouppteckning
(Bara häradsrätt FII a:32) där Lovisa gift med snickaren Berg wid Widarp nämns först bland döttrarna.
Hon bör alltså vara äldst och tillsammans med systern Kajsa (f 1768-09-05 Södervidinge) de två barn som Henning Christopher fick med sin första hustru Anna Maria Frisenberg. Indirekt är Lovisa nämnd när fadern i Kieflinge Sn 1769 står upptagen hos klädeswäfvare Mörk som gesäll Christofer Richter med hustru och 2ne barn under 8 år.
 
I bouppteckningen benämns Lovisas far Stamparen Richter wid Torup. Släktskapet med brodern Hans Heinrich Richter må väl bekräftas av Bara C:1 där Klädwäfvaren Henning Christopher Richter och hans (andra) hustru Christina Marmorin döper en son Carl Friedrich 1792 och en dotter Christiana 1794 och båda bärs av ladufogden Richters hustru Elsa Johnsdotter.
 
Någon snickaregesäll Christian Richter finns inte noterad i Märits materiel. Med snickaren Richter brukade avses (Hans) Christopher  
f 1780. Dock har han en bror Christian f 1775 och dennes yrke är för mig okänt. Båda är söner till  
ladufogden Hans Heinrich Richter.
 
 
*) Födelsenotisen för denne Henning Christopher finns inte i Västra Hoby, då det är en lucka i födelseboken omkr 1739-42. Då han dör i Bara 1798  är han 56 år och bör alltså vara född i slutet av 1741 eller början av 1742.  
Stamparen Christian Richter och Cherstina får redan 1736 en son Henning Christopher som dör 3 månader gammal. Nästa son kan mycket väl ha fått samma namn.