NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014
Skrivet av: Anna Carlsson skrivet 2014-11-02, 13:00
Tack, Paul!
 
Jag får väl ärligen erkänna att jag tvekade lite innan jag skrev troligen - så jag stack väl ut hakan lite ;)
 
Jag grundar det på Christian Hallbecks inlägg från söndagen den 21 september 2014 (se ovan):
Maria Christinas Ratzschkes och Lars Hagelbecks hade en dotter:
Sophia Amalia Hagelbeck
Döpt 1751-08-25 i Garnison sogn, Köpenhamn, Danmark
Död 1829-08-27 av ålderdom (83 år gammal) på Drottningholm, Lovö (AB)
1818: Inflyttad till Drottningholm, Lovö (AB) från Sigtuna.  
Hon var gift med Hans Ahlquist i Nyköping, och hon hade en fosterson, Inspektor Carl Gustaf Ahlquist *1766 i Södermanland, död 1824-04-18 av polyper på hjärtat på Påtorp, Fristad (P).  
Styvsonen var ogift och saknade släktingar vid sin död, varvid Sophia Amalia ärvde honom.
 
Sophia Amalia får, tillsammans med Hans Ahlquist, följande barn i Nyköpings Sankt Nicolai [CI:4] (enligt Christian Hallbeck):  
1776.09.25 (bild 101) - Maria Christina (vittne: Swarfwaren Mäster Jacob Ratski)  
1778.07.31 (bild 109) - Petter  
1780.02.25 (bild 119) - Lars (vittne: fru Märta Ratzski)  
 
Märta Ratzski skulle kunna vara Stina Marias syster Margareta (alt svägerska?), och svarvarmästaren Jacob hennes bror.
Övriga vittnen som Christian har hittat i Nyköping är andra brodern, tullnären Elias, hans hustru Hedvig, samt (troligen) deras son Christian (i så fall även han tullnär) född i Svärdsjö.
 
Familjen Ratskie från Gävle är alltså troligen vittnen till Maria Christina Ratzschkes dotters barn, vilket kan tyda på att de är nära släkt.
Vi har än så länge inga säkra bevis, det är jag fullt medveten om, och mer jobb återstår därför.  
Men jag tycker att Christians teori låter fullt rimlig.
 
Finns det några vid namn Ratske som är faddrar till övriga barn/barnbarn till Lars Hagelbeck?
 
PS. Det finns även en hel del Ratske i Stockholm.