NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2013-07-11, 21:21
Magnus,
 
Jag har nu tittat igenom de dopnotiser från Gävle som du hänvisar till, utan att ha stött på något namn som jag känner igen - förutom Petrus (Peter/Petter) Berg. Men detta namn var så pass vanligt att jag inte betraktar det som anmärkningsvärt att ha stött på det i denna dopnotis från Gävle. (Jag minns dessutom inte var jag råkat på det tidigare.) Det innebär inte att dina funderingar inte kan leda rätt ändå! Det skulle vara intressant att veta vad Christian Ratskie i Gävle var mästare i. Den Christian Rattke som nämns i Malmö 1745 var bagarmästare.
 
Jag låter dig i lugn och ro forska vidare i detta. Jag meddelar om jag stöter på något ytterligare i ämnet. Under mitt sökande efter Hans Jörgen Kiebba råkar jag då och då på en och annan sak som jag anser vara av allmänt Hagelbeckforskarintresse. Jag vill bara delge er andra dem.
 
Vill någon förresten ha vänligheten att återge de två dopnotiser från Köpenhamn som anger dopen av Lars Hagelbecks barn. (Jag har problem med att ladda ner programmen som krävs för att läsa de danska böckerna.) Jag är nyfiken på dopvittnena som nämns i dessa.
 
Edit (som man säger): Jag såg nu att det närvarade en Lorentz Berg på dopet i Malmö 1745.
 
Det behöver inte betyda någonting.
 
Edit 2: Jag ser nu också att Christian Ratskie i Gävle fick söner som hette Pettrus och Jacob. Anna Catharina Rattkes son i Malmö 1745 gavs namnet Petter Jacob.
 
Detta behöver fortfarande inte betyda någonting.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-12 12:08)