NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 december, 2014
Skrivet av: Magnus Persson skrivet 2013-07-11, 16:42
Intressanta funderingar Christian!
 
Det väckte mitt eget intresse och jag tror det kräver en del grävande för att kunna reda ut vad som gäller.
 
Vi har ju inte ägnat mycket tid åt Lars Hagelbecks hustru(r?) eller hans utomäktenskapliga förhållande(n?). Jag har letat länge efter Maria Christina Ratzchkes ursprung men har inte lyckats hitta det ännu.
 
Jag har hittat en möjlig kandidat men det är mycket jobb som återstår för att bekräfta eller avfärda det. Men jag kan lika gärna nämna det här och se om ni har några funderingar eller ideer kring det hela.
 
I Gävle Heliga Trefaldighets församling döps den 27 april 1722 Stina Maria Ratskie (Gävle Heliga Trefaldighet CI:2 (1712-1725) s 145). Hon är dotter till Mäster Christian Ratskie och hans hustru Maria Lemon. Paret har även dottern Margareta (döpt 1717-03-15) och sönerna Elias Marthinus (döpt 1720-01-24)(bodde i Svärdsjö på 1750-talet), Jacob (döpt 1725-06-15)(Svarvmästare i Nyköping) och Pettrus (döpt 1727-08-11) (bodde i Stockholm på 1750-talet). Maria Lemon dör 1732-05-02 i Gävle.
 
Jag är medveten om att det är långt mellan Gävle och Köpenhamn där Lars Hagelbeck och Maria Christina Ratzchke får sitt första(?) barn 1751. Men namnkombinationen är mycket intressant och även det faktum att Lars och Maria Christina döper en av sina söner till Christian kan möjligen peka i denna riktningen. Vi vet ju väldigt lite om Lars Hagelbecks öden innan de får barn 1751 i Köpenhamn. Att röra sig stora avstånd var uppenbarligen inget hinder för två av deras barn, både Sophia Amalia och Laurent flyttade ju till Stockholmstrakten som vuxna.