NULL Skriv ut sidan - Rafsten

Anbytarforum

Titel: Rafsten
Skrivet av: anders sjö skrivet 2005-07-24, 22:43
Anders, tack för att du tar dig tid!
 
Jag vet inte varför jag inte tänkte på det direkt när Markus tog upp vigseln i Virke. Kerstinas död fann jag, eller om det var Niklas, för att tag sedan i Digiarkivs register. Det var min genväg till Per i Östra Vemmerlöv. 1752: 21:Sep: G?llebo. Dom:2de Advent. d6. Decembr blef begrafven Jägarens Pehr Rafstens h?str? Kirstina som dödde d 25 Novembr af vattusjuka i sitt ålders 61 åhr. Glömde även bort denna uppgift när jag skrev sammanställningen ovan.
 
Ja det där men antagningen måste jag kolla upp. Verkar som du säger konstigt att han skulle vara antagen 31/12 men jag har stort förtroende för Annikas mammas uppgifter och så här har hon skrivit: Södra Skånska Regenemtet till häst. Generalmönsterrulla 1737 den 31 aug i Lyngsjö, Sallerups Compagnie nr45 Hr Majoren Spacks och Matts Fredricssons Sventjänare Jonas Malmberg blev död d.18 Martii 1733, I stelle d. 31 Decemb: samma åhr antagen Pehr Rafsten för Räfvinge. Föd i Skåne 27gl 4 års tjenst Hästen Rehowig och litet huoijt på begge bakbenen, 18åhr. Hästen approberas. Karlen god och gillas. Mönstringen var alltså 4 år efter antagningen, man kanske ska ta datumet med en nypa salt?