NULL Skriv ut sidan - Rafsten

Anbytarforum

Titel: Rafsten
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-07-21, 12:21
Hmm..  Nu ringer det varningsklockor hos mig!
 
Att Per Bengtsson i Virke, som får barn 1735-1743, är son till Bengt Persson och Una i Ålstorp är nog med till visshet gränsande sannolikhet klart, pga av fadderskapen och dottern Unas namn. Men, är denne Per Bengtsson verkligen identisk med ryttaren Per Rafsten som gifter sig 1733 med en Kirstina? Jag ser ingen indikation på det. Per Bengtsson kallas inte ryttare eller avskedad ryttare. Av erfarenhet tror jag mig kunna säga att en ryttare vid denna tid oftast behöll sitt soldatnamn livet ut, även efter tjänstgöringen. I vigselnotisen får vi för övrigt reda på att både han och hustrun tiente hos herr Ryttmästaren Basck. Det måste vara Johan Bask (1683-1748), ryttmästare vid Norra Skånska Kavalleriregementet, enligt Lewenhaupt, Karl XII:s officerare.
 
virke vb 1733 (glömde notera GID)
 
En annan sak som gör mig konfunderad, är Annika Perssons uppgift i Richter-diskussionen, att skräddaren Bengt Rafsten skulle vara född 1734 2/8 i Revinge. Vad är källan till den uppgiften? Den går knappast att få ihop med Per Bengtssons barn i Virke. Däremot låter födelseorten Revinge som en möjlig inspiration till namnet Rafsten (med lite fantasi!). Tyvärr verkar det inte finnas födelsebok i Revinge vid denna tid.
 
Synpunkter? Jag kanske saknar viktig information som binder Per Bengtsson i Virke med Per Rafsten.