NULL Skriv ut sidan - Puke

Anbytarforum

Titel: Puke
Skrivet av: Hugo Larsson skrivet 2011-11-13, 12:37
Hej igen,  
Sedan jag ställde frågan kopplad till Pukarna i Västorp skattegård, Fridene har jag kontrollerat mantalslängderna, Skaraborg (1642-1820) för denna gård och kan konstatera att det bodde en Sigge på samma gård som Anders Jonsson Puke år 1685. Denne Sigge skulle kunna vara far till den Margareta Siggesdotter, död 1728 i 70 årsåldern, som Börrisson tolkat som hustru till Anders och som jag misstänker istället är namne med henne.  
 
Av 1669 års längd framgår att det bodde en Jöns i Wästorp med hustru Gunilla samtidigt som en Anders med hustru Marit (Margareta) och en Bengt med hustru Ann bebodde samma gård. Hustrun Gunilla står ensam för Jöns och Gunillas tidigare andel år 1685 och 87 vilket jag tolkar som att Jöns var död vid denna tidpunkt.  
 
Med tanke på årtalet (1669) kan Bengt och Ann rimligen inte stå för Bengt Andersson Puke (ca 1662-1738) och hans hustru Anna Persdotter (ca 1665-1745) men det skulle ju kunna röra sig om en farbror till den senare som den förmodade brorsonen namngetts efter.  
 
År 1702 hade Anders Jonsson Pukes söner Johan och Bengt Puke tagit över var sin andel av gården.
 
Jag tolkar det som att Anders Jonsson Puke var son till Jöns i Wästorp och hans hustru Gunilla. Detta skulle i så fall innebära att Nils Börrissons hypotes, om att den Jon Andersson Puke som dog i Segerstad 1699 var far till Anders Jonsson Puke i Fridene, inte stämmer.
 
Frågan är väl om det heller går att koppla Hans och Anders Andersson Puke i Segerstad till Anders Jonsson Puke i Fridene på det sätt Börrisson gjort. Hans och Anders Anderssöner Puke uppskattas ju vara 20 år yngre än de förmodade halvbröderna Johan och Bengt och den direkta kopplingen mellan Fridene och Segerstad saknas. Det kan ju finnas ett släktskap men frågan är om det är sannolikt att de är söner till just denna Anders. Jon Andersson Puke, död 1699 skulle för övrigt lika gärna kunna vara en bror som farfar till Hans och Anders. Dödsnotisen saknar åldersuppgift (Segerstad, C:1, sid 277).
 
Pukenamnet förefaller ha varit spritt i denna del av Skaraborg under 1600-talet. Jag hittade för någon dag sedan en person vid namn Bengt Nilsson Puke (ca 1625-1705) som bebodde Pukegården i Valstad socken (Valstad, C:1,  sid 95). Namnet Bengt stämmer med en eventuell namntradition i Fridene. Johan Andersson Puke hade enligt Börrisson en son vid namn Nils och en sonson som hette Lars Nilsson Puke, född 1725 och bosatt i Skövde. Bengt Nilsson tillhör Anders Jonsson Pukes generation vilket innebär att det eventuella släktskapet om de exempelvis var kusiner, dvs att Jöns och Nils d.ä var bröder, skulle grena isär omkring år 1600.
 
Har någon några ytterligare uppgifter om Bengt Nilsson Puke från Pukegården i Valstad, hans familj, förfäder eller ättlingar tar jag tacksamt emot dessa.
Mvh
Hugo