NULL Skriv ut sidan - Puke

Anbytarforum

Titel: Puke
Skrivet av: Hugo Larsson skrivet 2011-10-18, 19:43
Hej,
Jag har anor från Johan (Jean) Andersson Puke (ca 1661-1752) och via en annan gren till hans bror Bengt Andersson Puke (ca 1662-1738). Dödsnotisen för Jean A anger föräldrarnas namn till Anders Jonsson och Margareta Siggesdotter (Fridene, C:1, s 155). Den äldre dödsnotisen för Bengt A har ej samma detaljeringsnivå och föräldrarna är därför ej angivna (Fridene, C:1, s. 143). Om man antar att åldersuppgifterna är någorlunda korrekta och väger in att båda bebodde andelar i Västorp Skattegård, Fridene, Skaraborg bedömmer jag det rimligt att anta att de var helsyskon. Både Jean och Bengt hade söner vid namn Sigge.
 
Nils Börrisson hävdar i sin artikel i Släkt och hävd 1975 att Jean och Bengt inte var söner till Margareta Siggesdotter utan barn i ett annat gifte medan de två personerna Hans Andersson Puke och Anders Andersson Puke, båda födda på 1680-talet och bosatta i Segerstad troligen var halvsyskon till Jean och Bengt och hade Margareta S:dr som mor. Skälet till hans antagande är att det dog en Margareta Siggesdotter på Skattegården, Fridene 1728, 70 år gammal vilket innebär att hon var ungefär jämngammal med Jean och Bengt.  
 
Med tanke på den tydliga uppgiften från 1752 skulle det dock dels kunna vara så att åldersuppgiften är felaktig i Margareta S:drs dödsnotis (hon kan ju istället ha varit 90 år vid dödstillfället). Det kan också röra sig om fel kvinna. Om Skattegården kom till Pukarnas ägo genom Anders Jonsson Pukes gifte med Margareta Siggesdotter skulle det hypotetiskt kunna vara så att Margareta hade en bror med namnet Sigge som i sin tur hade en dotter Margareta, döpt efter fastern och att hon i sin tur bodde på en andel i samma gård/by. Det kan naturligtvis också kanske vara så att Margareta var en betydligt yngre styvmor till Jean och Bengt och att hon av misstag har angets som biologisk förälder till Jean i dödsnotisen.
 
Det jag nu undrar är om någon har hittat källbelägg för att Hans A:son P och Anders A:son P i Segerstad hade gemensamma föräldrar med Jean och Bengt i Fridene. Har någon hittat Anders eller Hans dödsnotiser?  
 
Är det någon som känner till födelse och/eller dödsår för fadern Anders J:son P och är det någon som i domböcker, boupteckningar eller motsvarande har hittat belägg för att Jon Andersson Puke i Segerstad, död 1699 (enl Börrisson) var far till den Anders Jonsson Puke som i sin tur var far till Jean och Bengt?  
 
Här det någon som har hittat någon av dessa personer i andra källor?
 
Jag är tacksam för alla tips som kan leda vidare till mer kunskap om dessa personer
Mvh
Hugo