NULL Skriv ut sidan - Prytz

Anbytarforum

Titel: Prytz
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2010-10-28, 15:45
Jag har för ett bra tag sedan haft ett mailutbyte med Jan Böhme i Uppsala. Han skriver att Sjöströms uppgift om Christians fäderne kommer från Lunds universitets matrikel. Jag tar mig friheten att citera några rader av Jan:
 
Jan Böhme:Sjöströms källa för uppgifterna om Prytz före hans tullkarriär kommer från Lunds universitets  
matrikel. I Barbro Edlunds utgåva av denna för åren 1732-1830 står under 9/2 1744 följande:  
Christianus Prytz, a:o 1725 d 2 Febr. in paroecia Gummestorp (i not rättat till  
Grummestorp=Gråmanstorp) territorii aqvilionaris Scanorum natus patre Ioan. Prytz  
commisario castrensi. Studia liberalia codiut primum Coroniae, deinde Caroli_hafniae et hinc  
dimissus cum literis (sic!) rectoris scholae civitate academia donatus est. jag uppfattar  
Sjöströms tolkning av Chistians faders namn och ställning som dubiösa. Ioan. är rimligen en  
förkortning av Ioannes, inte av Ionas, vilket borde bli Hans och inte Jöns på skånsk  
botten. Vidare låter sig inte commisari[us] castrensi sådär självklart intuitivt översättas till  
fältkommissarie.
 
 
Letar vi så efter en Hans Prytz i Gråmanstorp så är det betydligt enklare att hitta en fader. Det bör alltså vara Hans Prytz (f 1699 i Allerum, d 1768 i Lidköping) som är fadern, som bodde i Mammarp i Gråmanstorp som uppbördsman enligt jordebok och katekismilängd. Han är nog identisk med den kommissarie som 1745 och 1746 nämns i i Sölvesborg, enligt stadens dombok.