NULL Skriv ut sidan - Printz

Anbytarforum

Titel: Printz
Skrivet av: Mattias Niord skrivet 2012-09-18, 08:31
Hej!  
 
Jag hoppar in här eftersom jag i ett arbete med att inventera framförallt de äldre gravarna på Onsala Kyrkogård, Halland, träffat på släktnamnet Printz.  
 
En av de finare gravarna är en dubbelgrav tillhörig Sven Håkansson, som var Tullnär vid Malesunds tullkammare i Onsala. Det är oklart exakt när Sven dog, men det ligger sannolikt i tidspannet mellan 1705-1710.  
Sven delar graven med sin hustru, Maria O.D (Olofsdotter) Printz. När Maria dog är ännu mer oklart, men på ett av gravlocken som är vackert dekorerat om än nött kan man eventuellt fortfarande läsa ett årtal, 16?8, så min gissning är att hon avled 1688 eller 1698.  
Men vem var hon och varifrån kom hon?  
 
Det finns ingen Printz i Onsala från den här tiden. Emellertid så återfinns en Daniel Printz från Kungsbacka som skeppare på en liten hukare 1720 i Albert Sandklefs bok om Västkustens allmogesjöfart 1575-1850. Han verkar dock inte satt sina spår i Vigsellängderna från Kungsbacka som finns renskrivna på Kungsbacka bibliotek.  
 
I varje fall innebär det att det vid slutet på 1600-talet avlider en dotter till en Olof Printz några mil söder om Göteborg och om hon säg 50 år så är det teoretiskt möjligt att hon är dotter till Olof Printz från Lödöse som nämnst här tidigare.  
Men hur hänger detta ihop med Daniel Printz i Kungsbacka 1720.  
 
Jag arbetar på ett projekt som bör vara klart senast 9 Oktober med att bland annat ta fram lite mer fakta om de äldsta gravarna på kyrkogården. Om det finns människor här som kan bistå med källuppgifter så vore jag mycket tacksam.  
 
Mvh Mattias A. Niord