NULL Skriv ut sidan - Printz

Anbytarforum

Titel: Printz
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2007-12-03, 10:44
Hej,
 
Jag vill kommentera en del av de uppgifter som florerar på detta forum kring Per Svensson Printz.
 
För det första är det en felaktig uppgift att mantalskommissarien och auditören Per Svensson Printz var son till Isak Ambjörnsson Printz som påstås i diskussionen som förts under rubriken Släkter » Bureätten » Bure och Printz.  
 
Vem som var fadern har jag inte lyckats finna ut, trots ganska stora ansträngningar. Men i korthet vet jag detta om Per Svensson Printz:
 
- Han tog tjänst hos kronan i Småland omkring 1640 och torde därför vara född före 1620.
 
- En broder, Lars Swensson (kallar sig aldrig Printz), förekommer i Per Svenssons hushåll i Ingbo, Enåker enligt mantalsläng år 1680.
 
- Per Svensson var gift (minst) två gånger. Före äktenskapet med Anna Bure var han gift med en Karin Håkansdotter. Av kyrkoräkenskaperna för Enåker socken framgår: Trenne pungar
Giwen af Hr Commissarien Päder Swensson Printz och hans förra ___ hustru, nu hos Gudh sahl. Hustru Karin Håkansdötter, medh sölwer klåcka, pungen af sölwer___, sölwer ____ medh stråck och _____, som Hr Commissarien Betahlt Anno 1657 medh Penning_.
 
- Sven Printz är det enda kända barnet i äktenskapet med Karin Håkansdotter. Troligen det enda som uppnådde vuxen ålder. Ty av domboksnotis framgår:
 
(Höstting Simtuna härad 19-20 september 1673; tolkat av undertecknad).
 
Dito kom för Rätten Auditören Päder Swensson Printz sån Swen Pädersson och beswärade sigh, mot sin fader Päder Swesson, för deth han intet hafwer åthnutit sit möderne 460 D kmt, för lösöre arfwet, och halwa Ingbo hemmen som och längden upprättad d. 20 maj 1652 skal uthwijsa mäd verification och causions skrift, dhe _____ sålunda i sanning äge, ty begiärade be:tr Sven Pädersson Pritz af sådan hans fodran,å sit möderne måtte honom till säker utho häradz protocollo anteknad, och at han _____ hafwa pretention framför sin faders andra creditorer, ___ Rätten och skiäligt håller dät ______ medh execution observeras bör, at sit möderene få ______ läst uthbekomma.  
 
- I äktenskapet med Anna Bure föddes barnen: Roland f. 1656, Helena f. 1657, Peter f. 1658, Carl f. 30/1 1660, Johan, Margaretha f. 1662, Anna Catharina f, 1665, Gustaf f. 1667, Magdalena f. 1670, Abraham f. 17/6 1672.
 
- Per Svensson Printz erhöll privilegier på den första bruksanläggningen i Gysinge vid mitten av 1660-talet. Den 29/4 1668 erhöll han privilegier på anläggningen och 6 års frihet från skatt.
 
Detta var kort om Peder Svensson Printz. Om sonen Printz kan sägas:
 
- Han arbetade en tid omkring 1677 som bokhållare på faderns bruk i Gysinge (framgår av dottern Annas dödsnotis i Västerlövsta C:1). I mantalslängd för Österfärnebo socken finns han noterad vid bruket år 1678 med hustru och piga.
 
- Han var gift med Catharina Johansdotter Graan, dotter till academie fågden Johan Andersson (framgår av brev som Sven Printz tillsänt Magnus Gabriel de la Gardie den 20 feb. 1683).
 
- Av brevet ovan framgår också att han hade ett arrende av Assessorn Axel Behrn i Vittinge socken någon gång i slutet på 1670- eller början av 1680-talet. Har dock inte funnit honom i vare sig mantalslängder eller kyrkoräkenskaper.
 
- Sven Printz måste ha dött före år 1691. Detta år döper kyrkvärden Lars Larsson och Catharina Johansdotter i Enåker en dotter.
 
- Jag har funnit två barn till Sven Printz och Catharina Johansdotter Graan:  Anna f. 1677 och Helena f. 24/10 1683.
 
Det finns väl en hel del att tillägga. Men uppgifterna som Stefan Sörensson presenterar ovan har jag inte följt upp. Det skulle vara intressant att veta mer om den Per Printz som avled 1694. Den som har uppgifter kring släkten får gärna presentera dem här.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson