NULL Skriv ut sidan - Plagman

Anbytarforum

Titel: Plagman
Skrivet av: Anders Lindkvist skrivet 2007-06-28, 13:46
Hej !
På min mors sida är jag släkt med Ryttmästare Magnus Plagman, död 1733. Efter hemkomsten från fångenskapen i Ryssland fick  han ett hemman på Hemmeneköp 1 3/4, som troligen tilldelades honom som ödehemman efter pestens härjningar.
Grunden till gården finns kvar och jag besökte den bara för ett par veckor sedan. Magnus Plagmans son Hans gifte sig med en dotter till Ryttmästare Johan Christpher de la Mule. De la Mule var född i Livland, och fick sin militärutbildning där. Hans dotter hette Charlotta Christina de la Mule. Hans Plagman och Christina fick en dotter, som hette Johanna Christina och som är min anmoder. Året efter dotterns föddes dog Hans Plagman (förmodligen vådaskjuten vid vagjakt). Charlotta Christina gifte om sig med kvartermästaren Ulric Mandorf året efter hennes man dött.
Jag kan också nämna att dottern Johanna Christina
Plagman (gift Melin) var testamentestagare efter Änkefru Biskopinnan Eleonorna Elisabeth Haartman, född de la Mule. Testamentet finns i Åbo häradsrätt i Finland. Förmodligen är hon syster till Johan Christopher och alltså Johanna Melins mors faster. Det finns alltså släktingar i Finland även på de la Mules sida.
 
Hälsningar
Anders Lindkvist