NULL Skriv ut sidan - Fleringe

Anbytarforum

Titel: Fleringe
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2015-11-15, 18:26
Hej
Jag har via en fråga under Läshjälp hamnat i denna för mig helt nya socken. Fleringe.
 
Fleringe har inga kyrkböcker så tidigt som 1780 tal. Inte heller Rute Moderförsamling i pastoratet Rute, Bunge och Fleringe vilka alla verkar börja ca 1860. Jag har läst att flera av socknarnas i Gotlands norra delar har fått kyrkböckerna uppbrända så jag antar att detta har hänt här. Eller?  
 
Har någon med djupa kunskaper i Fleringe något tips på hur jag kan krångla mig vidare med Britta Eriksdotter (min mans ana) född 1780-05-12 i Fleringe och gift med Hercules Larsson (min mans ana) på gården Nors i Hall.  
 
Britta Eriksdotter dog 1864-11-12 och då skrivs hon Britta Eriksdotter Norrby å Nors, hon blev 84,5 år! Under mitt letande hittade jag Britta Eriksdotters mamma som bodde med dottern och Hercules Larsson på Nors i Hall. I HFL Hangvar AI.1 (där det finns en del för Hall) står på sid 174 Svärmor Britta född 1753 och död 1820.  
 
Hall har tyvärr ingen dödsbok för åren runt 1820 så där kan jag inte komma vidare med moder Brittas patrinymicum/efternamn och dottern Brittas pappa Erik vet jag inget om mer än att han och hustrun Britta bör ha bott i Fleringe då dottern Britta Eriksdotter föddes år 1780...
All hjälp tas Tacksammast emot!
Vänligen Katrin