NULL Skriv ut sidan - Piculell

Anbytarforum

Titel: Piculell
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-04-19, 14:26
Jag har försökt följa händelseförloppet när löjtnant Piculell intogs i hospitalet, men det är ganska rörigt och de mest intressanta uppgifterna lyckas jag inte hitta.  
 
Hospitalets elektorer hade i varje fall 1768 27/4 upprättat förslag till sju vakanta rum, och tydligen hade löjtnant Piculell då ansetts uppfylla kraven. Hospitalets kurator Carl Hallenborg sände förslaget till Lunds domkapitel, som godkände det 1768 11/5; »Landshöfdingen och Curatoren öfwer Gyllenbielkiska Hospitalet Wälborne Herr Carl Hallenborg öfwersänder till Consistorii bepröfwande Electorens wid bemelte Hospital uprättade wahl och förslag till sju stycken ledige rums besettjande. Resol. Swaras förenemde Landshöfdinge, at Consistorium för sin del har ei något wid berörde wahl och förslag at påminna, utan samma wahl och förslag, hwilket till meranämde Landshöfdinge återsändes, till alla delar gillar och stadfäster» (Lunds domkapitels protokoll 1768 11/5, §. 4; Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:45 (1768), sid. 348-349).
 
Handlingarna återsändes mycket riktigt till Hallenborg, men det enda jag lyckas hitta är Hallenborgs brev till domkapitlet som omnämner »Medföljande förslag», men själva förslaget ligger inte vid detta brev (Domkapitlets i Lunds arkiv, vol. FIInc:2 (1749-1780), sid. 255). Förslaget finns inte heller bland hospitalets korrespondens, men där ligger däremot brevet från Hallenborg till hospitalet, daterat Rydsgård 1768 20/6, där löjtnanten slutgiltigt får en portion vid hospitalet: »Wälbetrodde Herr Hospitals föreståndare. Sedan Herr Doctoren Biskoppen och ProCancellerairen samt Maxime Wenerandum Consistorium påse det och nyligen bifallit det wahl som Herrar Electorer den 27de Aprilis sidstl:ne uprättat, till 7 st: Lediga rums besittjande i Gyllenbielkiske Hospitalet, så föranlåtes jag Eder härmed anbefalla, at låta fölljande personer åtnjuta Nummer och Hospitalsförmåhner åhrligen [...]. Uti Mans Sahlen intages. 5:to Blinda Lieutenanten Herr Piculell njuter portion ifrån den 1 Julii innewarande år» (Domkapitlets i Lunds arkiv, vol. FIInc:6 (1760-1768), bild 5850 hos ArkivDigital).
 
Jag lyckas inte heller hitta hospitalets protokoll, men på sidan 261 i Domkapitlets i Lunds arkiv, vol. FIInc:2 (1749-1780) finns ett »Utdrag af Curatoris Protocoll hållit uti Gyllenbielkiska Hospitalet den 11te Junii 1768», så det har alltså förts någon form av protokoll, men frågan är var dessa har tagit vägen? Hela Gyllenbielkiska hospitalets arkiv, som består av korrespondens, testamenten, kuratelsräkenskaper, anmärkningar och förklaringar vid räkenskaperna m. m. 1719-1849, har fotograferats av ArkivDigital och hittas i Lunds domkapitels arkiv, volymerna FIInc:1 till FIInc:14.