NULL Skriv ut sidan - Pfannenstill

Anbytarforum

Titel: Pfannenstill
Skrivet av: Henrik Pfannenstill skrivet 2011-08-30, 13:02
Hej AnnBritt! Märkligt nog har jag återupptagit mina efterforskningar av släkten Pfannenstill just i sommar när du skrev ditt inlägg! Detta är inte så konstigt,då min faster Helga Pf (f 1915) avled  i maj i år (i Fristad) och jag nu tillhör ”di gamle” i min släktgren. Jag ska försöka svara på några av dina frågor, som också kan bidra lite till det de andra på denna sida skrivit om släkten. Själv har jag flera luckor så jag hoppas på ett ömsesidigt utbyte!
 
Först lite om litteraturen: ”Sv Ättartal” är kanske inte så intressant, bättre är då uppföljaren ”Sv Släktkalendern”, 1:a utg 1912 där också släkten nämns (bifogar ett utdrag), liksom i 1930 års utgåva. Den kan man få antikvariskt (antikvariat.net, ca 150 kr) el låna på UB via biblioteken. Birgit Th Sparre (också släkting) har vid olika tillfällen behandlat min släktgren, bl.a i en artikelserie i Hemmets Veckotidning, ”Kaptenskan på Eskilsered” nr 35/1962. I Släktkalendern står det att släkten ”skall härstamma från en förnämlig öterrikisk ätt som i början av 1600-talet af religionsskäl nödgades fly från hemlandet till Schweiz.där den  bortlade släktnamnet och antog nytt efter en av alpernas toppar”. Denna ”alptopp” är berget ”Pfannenstiel” 851 möh, 2 mil sydost om Z?rich.
 
Så dina frågor: Jo, det ”kryllar” av Johan och Johan Henrikar i släkten,som du också kan se av de andra inläggen här. Den förste kände (hittills i Sverige) var Johan Pf  (f 1709 el 10), ”fältskär”, eg stadsläkare, i Kristinehamn (o som Tommy E nämner), g m Maria Euphrosyne DeBesche; ädste son Carl (f 1713) som m M E Pfeiffer fick äldste sonen Johan Henrik (I) (f 1744) o därmed den gren av släkten jag härstammar från; min farfar var Curt (f 1863) o min far Bertil (f 1909), se bilaga; jag själv är Johan Henrik (IV), f 1950. Vad Carls andra hustru hette nämns ej, dock tveksamt om ett barn döps t Joh Henr om det redan fanns ett med det namnet fr första äktenskapet..
 
Vem Kajsa Hedelin var (som Tommy E undrar över) vet jag ej - kan denne Joh Henr vara nr (I),som i så fall hade en ”uä-relation” m henne? Tidsmässigt kan det stämma, o han arbetade i Marstrand, först 1785 flyttade han t Kalmar. Men det är ren spekulation.
 
I övrigt så fick Joh Henr (I) i sitt andra äktenskap m R C Rosenberg en Olof Pf,vars dotter Edla Euphhrosyna Pf emigrerade t Brooklyn, NY 1873; både hon o hennes dotter Lydia (f 1857)  ligger begravda på Evergreen Cemetery,Brooklyn. Gravarna kan sökas på kyrkogårdens hemsida. 1985 hade jag den sista kontakten m släktgrenen i USA - då fanns det ung. 30 släktingar ”over there”..
 
Hoppas jag klargjort något och hoppas höra er andra och andra.
 
Johan Henrik Pfannenstill
henrikpf@live.se
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/334790.jpg)