NULL Skriv ut sidan - Petre / Petré / Petree

Anbytarforum

Titel: Petre / Petré / Petree
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2013-07-14, 19:23
Fortsätter mina funderingar kring Peder Welamsson/Welhelm Petre i hopp om att någon kan ge vidare uppslag...
 
I Noraskogs arkiv del III s 224 (utg 1895) skriver Johan Johansson en intressant sak angående vad som hände efter branden i Lindesberg 1688:
Såsom vanligt vid dylika händelser spredos äfven nu mer eller mindre orimliga rykten angående den timade eldsvådan och dess upphofsman. Sålunda förmäles i borgmästaren Ernst Papes register i Arboga arkiv, efter samtida originalbref från Lindesberg, att Petter Velamsson efter branden begifvit sig på flykten. I ett senare också samtidigt bref omtalas, att han samma år (1688) blifvit ertappad.
 
Vi har här alltså samma uttryck (ertappa) som i domboken i Arboga, där det är frågan om råd.n Welhelm Petres ehrtappande. För övrigt: Vet någon hur jag skall få fram Ernst Papes register i Arboga arkiv?
 
Ytterligare en sak: I rådstuguprotokollen för Lindesberg, som citeras av Johansson, nämns flera gånger Peder Wellamssons son Alexander. Där heter han Alexander Velamsson (min kursiv). Är det någon som kan säga om det är vanligt vid denna tid (1600-talet) att sonen inte får ett patronymikon utan tar faderns efternamn som släktnamn? Om det är mycket ovanligt, kanske unikt, så är det väl rimligt att tänka sig att Alexanders far hette Wilhelm? Men varför skulle Wilhelm Petre förändra sitt namn till Petter Vilhelmsson då han flyttar till Lindesberg från Stockholm? Ville han skapa sin egen dynasti och inte sammanblandas med sina Petre-släktingar i Arboga??? Men i Arboga vet man vad han egentligen  heter!?
 
Många frågor och få svar! Och kanske är det just detta som får herdabrevsförfattaren att tala om dottern Maria som Maria Pedersdotter eller  Petre?