NULL Skriv ut sidan - Petre / Petré / Petree

Anbytarforum

Titel: Petre / Petré / Petree
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2013-06-24, 23:04
Leif - och Petre-intresserade!
Jag lydde ditt råd, Leif, och kollade Arboga rådhusrätt och magistrat. Peder Welamsson i Lindesberg nämns ett par gånger men utan att kasta nytt ljus över släktförhållandena. Däremot hittade jag en anteckning som är mycket förbryllande. Så här står det den 30/7 1688 - alltså bara 20 dagar efter det att Peder Wellamsson i Lindesberg har satt eld på sig själv, sitt eget hus och ytterligare 23 gårdar:
 
Oplästes högwälb.ne hr landshöfdingens Balthazar Guldenhofs bref beträfandes råd.n Welhelm Petres ehrtappande som sin så wähl som flere gårdar i Lindesberg opbränd.
 
Åsyftas rådman Peder Welamsson i Lindesberg, varför heter han då här Welhelm Petre?? Åsyftas Robert Petre d ä:s son Wilhelm Petre (död 1706 i Arboga), och att han i så fallskulle ha haft en gård i Lindesberg som drabbades av branden, varför kallas han rådman? Mig veterligt var han brukspatron liksom sin far. Eller finns det någon annan Wilhelm Petre vid denna tid som jag har missat?
 
Det där brevet från landshövding B Gyldenhoff skulle jag allt gärna vilja se! Är det någon som kan upplysa mig om var man kan finna detta brev, eller en avskrift av det? Finns det någon slags samling av utgående skrivelser från landshövdingeämbetet?
 
Ytterligare en fråga kanske kan vara denna: Vad betyder egentligen det som står i brevet? Ertappa betyder i varje fall på modern svenska avslöja eller ta på bar gärning. Betyder det att brevet beskriver den som har tuttat eld på gårdarna? I så fall tycker jag det borde ha stått oppbrändt. Men det står tydligt oppbränd. Eller är jag för petig med grammatiken kanske.
 
Vad tror ni om detta?