NULL Skriv ut sidan - Petre / Petré / Petree

Anbytarforum

Titel: Petre / Petré / Petree
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2013-06-20, 22:09
Till alla Petre-forskare:
 
I Västerås stifts herdaminne kan man läsa att kyrkoherde Siljeström i Leksand var gift 1698 med Maria Pedersdotter eller Petre ... dottern till brukspatron och bruksinspektor vid bruken i Lindesberg Peder Wellamsson och Maria Zachrisdotter Wreman.
 
Frågan är: Vem är denne Peder Wellamsson? Om herdaminnesförfattaren har rätt så bör han vara en Petre, men ingen Petre finns nämnd i Lindesbergs böcker.  
 
Wilhelm Tham skriver i del II av Lindesberg och Nora genom tiderna om en rådman Peder Welamsson i Lindesberg, ”son till en inflyttad skotte”.  Det var denne Peder Welamsson som 1688 i desperation brände inne sig själv med följd att stora delar av Lindesberg lades i aska. Tham nämner också att Peder ”ingick äktenskap med rådmannen Henrik Höjers dotter”. Han nämner dock inte vilken dotter det är frågan om och jag hittar inga uppgifter om detta äktenskap i kyrkböckerna. Sedan skriver han: ”Om hans stigande inflytande talar både, att han 1684 blev rådman, och att han ungefär samtidigt ingick nytt äktenskap med en borgmästar-dotter från Arboga.”  Maria Zachrisdotter Wreman var inte borgmästardotter utan borgmästarsyster (brodern Peter Wreman var borgmästare i Arboga.)
 
Utifrån anteckningen om att  Peder Wellamsson skulle stamma från Skottland drar jag slutsatsen att han hör till brukspatronsläkten Petre i Arboga. Men vem kan då vara Peders föräldrar??? H?lpher nämner ingen Peder (Wilhelmsson) Petre och jag har inte sett några andra uppgifter om en Peder Petre vid aktuell tid.
 
Kända är bröderna Georg, Wilhelm och Robert som alla tre flyttade till Sverige från Montrose i Skottland. Enligt några är äldste brodern Georg far till rådman Alexander Petre i Stockholm, död där 1673 - ett intressant faktum eftersom rådman Peder Wellamsson i Lindesberg 1658 får en son i sitt första äktenskap som heter just Alexander. Uppenbarligen finns namnet i släkten! Den yngste brodern, Robert, brukspatron i Arboga, har visserligen en son Wilhelm, men tidsmässigt stämmer han inte in som far till Peder Wellamsson. Återstår alltså den tredje brodern, Willhelm Petre, som vi vet väldigt lite om. Han dog 1665 i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm, hade minst tre barn (de står som avlidna ”barn” 1638, 1643 och 1650 i räkenskapsböckerna). Hustruns namn är mig veterligt inte känt. Min gissning  är att Peder Wellamsson i Lindsberg kan vara son till Wilhelm Petre i Stockholm. Jag vill påpeka att det är en gissning, grundat på vissa indicier.  
 
Skulle någon vilja kommentera det ovan sagda eller komplettera på något sätt - eller för den delen vederlägga! - så är jag enbart tacksam.