NULL Skriv ut sidan - Pemer

Anbytarforum

Titel: Pemer
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2013-12-05, 14:55
Det var ett väldigt Premer...  
 
De som ägnat sig som mest åt Pemer-forskningen, framför allt Christina Dalhede, har väl aldrig identifierat vart paret Moback-Huberina egentligen tagit vägen. David Niclas Pemer hade också en syster Euphrosina Hedvig som vi därför inte har någon koll på vad det har blivit av. Vi vet att styvfadern Moback är de båda barnens förmyndare vid deras farmors bouppteckning från 1720. (Har inte läst den själv och vet inte var den finns.)  
 
Det låter intressant att du har koll på Johan Anders Mobacks efterlevande, och att han är din ana. Jag har tittat lite på ättlingar, men känner bara till sonen Carl Gustaf, född 1712 i Stettin, och hans dotter Anna Christina, gift Ehrenmarck, och från henne tyckte jag mig inte komma längre än till några barnlösa bröder Trafvenfeldt som levde en bit in på 1900-talet. Vore roligt att få det material du har!
 
(Anna Christina gav mig min främsta koppling mellan mina fäderne- och mödernesläkter utöver mina föräldrars äktenskap. Hon var brorsdotter till min ff ff ff f och var hustru på Arnö, samtidigt som Anna de Wall, syster till min mf ff ff ff, var trädgårdsmästarens hustru.)
 
Från David Niclas Pemer börjar väl mer eller mindre alla ättlingar åtminstone på de grenar som funnits kvar i Sverige hela vägen till idag bli färdigutrett. Det stora frågetecknet är om det blev något efter de sammmanlagt tre sönerna till hans förstfödda barn, sonen Robert.
 
Jag har nu i höst börjat nysta upp den stora grenen från en dotterson till David Niclas, och den dottersonen hade också två halvsyskon och dessutom en egen dotter som jag har tappat spåret efter när de är hyfsat unga vuxna, så hittar man mer om dem kan det bli mer...
 
Jag kan bidra med David Niclas ättlingar så gott jag har dem. Jag tror det är praktiskt taget komplett från barnen Anna Lisa, Christina, Beata Maria, David Niclas och Charlotta. En son Hans Jacob dog ogift vid 30 och hade en uä dotter som ska ha dött tidigt, sedan är det dottern Marg(ar)eta/Greta jag berört i förra stycket, och alltså äldste sonen Robert (1732-90) som hade en oä son Erik född 1756 i Klara, och senare de två äktenskapliga sönerna Robert, född 1782 och Eric Wilhelm, född 1787, båda i Svea Livgardes församling. Vi vet att Robert själv var rekryt runt 1802, och i princip inget mer sedan om honom eller hans helbror. Den oäkta Erik är inget mer känt om än att han har fötts. Men det ska jag väl titta mer på. Han var t o m ett drygt år äldre än sin brorson, min ff ff ff David Niclas II (1757-1839).
 
David Niclas I hamnade som officer i Nerikes och Wermelands regemente i (Stora) Kil, Grava och Kil igen. Änkan Ebba Elisabet Belfrage flyttade till Frykerud. Finns mycket skrivet om David Niclas Pemer på olika håll.