NULL Skriv ut sidan - Pemer

Anbytarforum

Titel: Pemer
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2004-12-27, 19:44
Hej Göran och Anders,
nu har jag lyckats få tag på Göte Klingbergs och Yngve Öhmans artikel ”VAN GENT - en 1600-talsfamilj i Arboga och Bergslagen”, som Anders nämnde - tryckt i Arboga Minne 1975 (sic!). Eftersom jag bor i utlandet dröjde det litet grand tills jag fick en kopia som en vänlig släkting gjort på KB. På sidan 34 läser man: ” I brev till Cronberg 7.3.1663 rekommenderar Barta van Gent sin måg Michel Hindersson vid Nya Kopparberget (”mijn mach Michel Hindersson bij Nieu Kopperberch”), som sägs ha koppar att sälja. Härav framgår att Michel Hinderssons äktenskap med Maria van Gent hade ingåtts senast detta år. En genomgång av mantalslängdernas uppgifter om Michel Hindersson visar att hans första hustru avlidit omkring 1655 efter endast några få års äktenskap, och att äktenskapet med Maria van Gent ingicks 1658 eller 1659.”  
Därmed har vi den intressanta situationen att kyrkräkenskaperna, som Göran citerar, ger oss andra uppgifter än både Barta van Gents (eller som hon också kallades tror jag: Barta Jacobsdotter de Kok, i vilket fall som helst var hon ju Marias mor) brev till räntmästaren Börje Cronberg, som enligt artikelförfattarna finns på Riksarkivet, och de mantalslängder som de utan andra uppgifter hänvisar till. Frågan är alltså vilka källor är trovärdiga - och kanske också om någon har tillgång till Ljusnarsbergs mantalslängder och kan kolla uppgifterna.  
I övrigt nämner författarna att Michel och hans första hustru Anna Lybecker hade en dotter som fick namnet efter modern, och att Michel och Maria fick ett tiotal barn av vilka följande nämns:
Brita f. 1666/67, g.m. (1) Nikolas Pemer d.y. (2)Erik Öhman, (3) Johan Knistedt.
Elisabet f 1668
Chatarina f. 1671
Margareta f. 1675
Alla fyra bodde kvar i Ljusnarsberg medan fyra andra flyttade till Stockholm och blev knutna till järnkrämarsocieteten:
Beata, g.m. järnkrämaren Claes Wije. Hon fick sitt första barn Maria 1680, tydligen uppkallad efter mormodern och därför förmodar författarna att Beata var Maria van Gents äldsta dotter.
Annika, g.m. järnkrämaren Anders From
Maria (alltså moderns namn) g.m. järnkrämaren Benjamin Winbom och senare med en Joachim Ehmseen.  
Johan, f. 2.1673, som senare blev järnkrämare.  
Desutom nämns två söner till, Hindrich, som blev nöddöpt, och Petter, f. 1680, tydligen uppkallad efter sin morbror i Arboga.
Mvh,
Samuel