NULL Skriv ut sidan - Pemer

Anbytarforum

Titel: Pemer
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2004-06-07, 15:05
Då har jag fått fram rätt mycket på minst tre av barnen i tabell 14 i uppställningen ovan. Två korrigeringar ska göras direkt, Karl Johan Flodquists hustrus tilltalsnamn var inte Matilda utan Elisabeth, och Anna Charlotta var inte adopterad, jag har läst av en anteckning odöpt helt uppåt väggarna som adopt. Familjen blev baptister och döpte inte i vart fall de två yngsta döttrarna i svenska kyrkan.
 
Vi vet alltså att Karl Johan Flodquist emigrerade 1900 23/3 till Amerika, och att hustrun Elisabeth med sonen Knut Eukarius, följde efter tillsammans med svågern Oscar 1902 28/8.
 
På Ancestry.com får vi upp en hel del spår efter dem alla. Karl Johan dog tydligen före 1910. 1910 års US Census har tydligen bara överhuvudet i varje familj indexerade och i det hittar vi Oscar Flodquist med samma födelsedatum som vår Oscar. I staden Hobart, Lake County, Indiana.
 
Bilden av själva sidan ur boken kan man inte se, så tills vidare gissar jag att svägerskan och brorsonen då delade hushåll med honom.
 
I ett vigselregister för staten Indiana 1845-1920 hittar vi Canute Flodquist i Hobart, Lake County, Indiana, gift 1917 med en Anna Carlson, och sedan 1920 med en Estella Baas.
 
Under 1918 tar både Oscar och Canute (här felavläst och inskriven som Camite) värvning i första världskriget, och som Canutes närmaste anhöriga är då modern Elizabeth Flodquist listad, så första hustrun är troligen tidigt avliden, kanske just vid födelsen av den uppenbara dotter Caroline Flodquist som finns med i 1930 års US Census som granddaughter hos sina uppenbara morföräldrar Alfred G. och Anna Carlson.
 
På Oscar står då om jag inte läser gruvligt fel en Mrs Henry Johansson i Chicago, Cook County, Illinois, som närmaste anhöriga. Jag misstänker här yngsta dottern Elin, som jag kollat efter flytten 1900 till Hammarö, varifrån hon hade emigrerat till USA 1903. Men jag har inte kunnat hitta någon Henry Johansson i Chicago som stämmer.
 
Däremot finner man Oscar Flodquist igen som ogift i 1920 års census, fortfarande i Hobart, där både han och Canute var skrivna 1918 när de tog värvning. Canute finns däremot inte i 1920 års census alls, och jag tror jag har hittat hans andra hustru i sina föräldrars hushåll i 1930 års US Census. Så här tyder allt på att Canute själv avled kort efter sitt andra gifte.
 
Redan 1920 finner man däremot modern Elizabeth, nu med sina gamla föräldrar som kommit efter henne till Amerika, i Portage, Porter County, Indiana, och där bor de ännu i 1930 års census, nu också med Elizabeths syster Hilma i hushållet.
 
1930 finner vi följaktligen också den yngsta generationen Flodquist hos sina morföräldrar, och dessutom Oscar, fortfarande i Hobart och fortfarande ogift, nu som brother in law hos familjen Carl. G. Johnson, där hustrun heter Anna. En rätt enkel slutledning alltså att denna Anna är Oscars syster Anna Charlotta. Vilket också helt och hållet stämmer med hustrun Annas åldersuppgift i census-uppgiften. I familjen Johnson finns också fyra barn att spåra vidare, 20, 15, 12 och 10 år gamla.
 
Den agnatiska grenen Flodquist av Pemer förefaller därmed vara uppföljd så långt det går. Den sista agnatiska medlemmen av grenen, Caroline, må alltså ännu vara i livet, frågan är bara vad hon i så fall heter som gift. Om hon är gift. Och OM hon är i livet.
 
De första församlingarna att söka i Hobart för att få reda på mer om bröderna Flodquist och deras syster torde antagligen vara de baptistiska. Det ska bli intressant att gå vidare med detta.