NULL Skriv ut sidan - Pelikan

Anbytarforum

Titel: Pelikan
Skrivet av: Ulla Janson skrivet 2015-10-07, 14:23
Till och från gnetar jag vidare(se ovan)i sökandet efter anor till Barbro Ersdotter Pelikan och hennes eventuella koppling  till släkten Hansson Pelikan från Börstil och Film i norra Uppland.
 
1693 dog befallningsmannen vid Österby bruk,Erik Hansson Peljkan och ett halvår tidigare befallningsman Peljkans hustru
(A.D. Film C:1, s.83 och s.81)
 
Brain-storming:
Eriks far, befallningsmannen Hans Hansson Pelikan nämns tillsammans med Oluf Hansson Wallerstedt i en fotnot(24) s.236 i Kurt Ågrens Gods och ämbete (www.scandia.hist.lu.se)  
Med tanke på att båda troligen hade Sten Bielke som arbetsgivare vid dennes gods i norra Uppland, hette Hansson och namnet Wallerstedt med anknytning till Vallerstad i Östergötland, undrar jag om det kan ha funnits något samband mellan dessa släkter.
En gren av släkten Wallerstadius från Vallerstad tog i början(?)av 1600-talet namnet Pelican.
(www.adelsvapen.com/genealogi/Wallerius_från_Vallerstad/E)
 
En annan koppling skulle kunna var mellan prästerna i Pelicansläkten(en var domprost i Linköping)och Eriks morfar Eric Martinus Wendalius (gift med Kerstin Hansdotter) som varit komminister i Storkyrkani Stockholm, innan han blev kyrkoherde i Börstil.
(A-forum 2000-07-01+04 Clevert och Backman)
 
När det gäller Peljkans hustru undrar jag med tanke på den stora åldersskillnaden,om det kan vara Johanna Guillaume,som Erik gifte sig med efter att hennes make Anton Baudou dött 1674.
 
Är det någon som har bättre koll varifrån Pelikanerna kommit ifrån?