NULL Skriv ut sidan - Pamp

Anbytarforum

Titel: Pamp
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2006-11-30, 22:19
Jag har en anknytning till en annan Pamp i Östergötland. Vet inte så mycket mer om honom heller, men det är kanske en någorlunda nära släkting - kanske rentav en son till din Johan?
 
Konrad Kristian Pamp, fabrikör i Norrköping, bruksägare i Ljusfors. G m Brita Mathilda Pålman, *1805 29/11, dotter av handlanden i Västerås Johan Peter Pålman (1782-1839) och Brita Engel Ihrfors (1783-1861, vars farmor var Engel Pemer, 1723-1803).
 
Döttrar, åtminstone:
 
Brita Johanna Ter?se Pamp, *1826. G m Emil Wilhelm Hedelius, *1815, rådman, Norrköping.
Clara Leontina Matilda Pamp, *1828. G m Johan Fredrik Wellenius, *1818, rådman, Norrköping.
Emelie Josefina Pamp, *1829. G m Erik Wilhelm Berg, *1832, gårdsägare, Linköping.
Johanna Amalia Charlotta Pamp, *1835, ? 1900. G m Anders Johan Rosberg, *1827, kyrkoherde, Motala stadsförs.
 
Skulle någon händelsevis ha mer uppgifter om dessa personer vore det roligt att höra det. Jag har letat en smula efter familjen i kyrkböcker från Norrköping på Genline, men inte hittat just någonting än så länge.
 
Ska försöka mer längre fram, men jag har så mycket för mig inom många intressen, och så många lösa tåtar när jag ägnar mig åt just släktforskningen, så jag vet nästan aldrig när jag ska råka titta på vad inom min stora spretiga släktutredning. Skulle säkert vinna på lite mer rutiner... jobbar väl på det också, hoppas jag...  
 
Från början hade jag bara uppgift ur Västerås husförhörslängd att Brita Mathilda Pålman gifte sig med fabrikör Pamp i Norrköping och flyttade till Norrköping, döttrarna hittade jag senare via Folkräkningen 1890, och att herr Pamp hette Konrad Kristian och var bruksägare i Ljusfors framgick i svärsonen kyrkoherde Rosbergs biografi i något herdeminne.
 
När jag söker på Pamp + Ljusfors i Google får jag upp foto av Magnus Lars Ekelunds grav på Norrköpings kommuns hemsida. Där står:
 
Magnus Lars Ekelund ägde egendomarna Hults Bruk, Rodga och Ysunda. Köpte 1811 Stenhusfabriken med klädestillverkning av Fredrik Jancke. Gift 1803 med Aurora Beata Pamp, dotter till brukspatron Johan Pamp på Ysunda.
 
Det verkar alltså vara dina anfäder, Olof?
 
Namnet Ljusfors återfanns i en senare gravbeskrivning för familjen Hedenström som verkar ha ägt Ljusfors bruk efter Konrad Kristian Pamp, såvitt jag tror mig förstå.