NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-16
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2003-09-03, 01:16
Tack för de värmande orden! Man känner riktigt hur det hettar till från mer än tekoppen när man kommer från den regniga höstkylans mörker och läser dessa upplysta rader från skärmen!  
 
Jag har delgivit mina anor i olika socknar för att få kontakt med andra som forskar på samma personer. Gärna sådana som har kompletteringar eller konstruktiva synpunkter. Detta gjorde jag dessutom oftast i början av detta forum för att få igång en del sockendiskussioner o kontakter. Alla, utom en eller möjligen två, som hörts av innan denna diskussion har varit mycket glada och nöjda över detta.
 
Visst har det blivit lite långt ibland. Om någon blivit lidande av detta är jag den förste att beklaga detta, men isåfall kan den personen alltid bortse från det jag har skrivit och lugnt forska vidare i egen takt. Ingen är tvungen att läsa och använda det som publiceras. Vem som gör det, kan vederbörande avgöra på egen hand, utan att andra behöver styra detta.
 
Personligen tycker jag om att ge och få hjälp som sedan kan kollas av mot kyrkböckerna o de andra källor som gäller och förutsätter att det gäller andra som deltager i dessa diskussioner.  
 
När jag såg att fyra inlägg hade kommit i Fardhemdiskussionen blev jag mycket glad o exalterad o kastade mig raskt på dessa. Vad fann jag? Jo, ett som bidrog med upplysningar o tre som kritiserade oss som bidragit med uppgifter. Det kändes mycket tråkigt och onödigt!  
Lotte, du får naturligtvis ha denna åsikt som du framför här, men den gjorde mig ledsen o bidrar väl inte särskilt mycket till att göra någon klokare eller gladare. Dessutom lämpar sig en principdiskussion av detta slag, som kan vara intressant i sig, betydligt bättre att föras på annan plats i Anbytarforum än på en sockensida. Var tycker du gränsen för hjälp ska gå? Vem ska avgöra den? Vill du dessutom slopa Svenska Antavlor o andra publikationer o databaser?  
 
Till Kjell vill jag säga att jag försökt att få med mina källor, även om de kanske kan saknas någon enstaka gång. Om du och vi andra har kompletteringar till det som Olle lagt ut, så är det väl bara att delge dessa om man har lust o möjlighet. Även om jag också förstår att det inte känns lika angeläget, när personerna redan är publicerade, så kan det ju vara värdefull information ändå, särskilt när det gäller källor som är så viktiga!
 
Äh nu börjar jag svalna av här i källarn. Leve forskningen, resultaten o källhänvisningarna, samt inte minst alla hjälpsamma forskare inklusive Kjell o Lotte, som för övrigt hjälpt mig en del! Stort TACK för detta! På återhörande med nya friska forskningsresultat i bagaget och ett ännu större TACK för detta isåfall!