NULL Skriv ut sidan - Palmér

Anbytarforum

Titel: Palmér
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-07-24, 01:08
Jag har fått ytterligare information i ett fint mejl:
 
Jag äger en gård i Sorunda och gräver då och då i dess historia och ägare.
 
Sökte på Katarina Hagberg som med sin man Kontraktsprosten Johan Petter Hagberg ägde gården från 1857.
 
Det gäller alltså:
 
Katarina Mariana Palmaer, född 16 november 1804 (döpt 17 november 1804) i Skå AB.
 
Min kunskap till dags dato finns i följande text:
 
Kyrkoherden Joh. Petter Hagberg.
 
År 1857 köper Kyrkoherden Johan Petter Hagberg gården av August och Anna Lagercrantz för 35 000 Riksdaler.  
 
Hagbergs historia är inte närmare känd. Han var 1851 kyrkoherde och v.(vice?) kontraktsprost i Trosa Lands och Wagnhärads församlingar.
 
Oklart när Johan Petter Hagberg dog, sannolikt före 1870. Gården är sedan 1871 och till 14 mars 1877 utarrenderad till O. (Olof?) Lundberg. Släkt?
 
Efter skiftet 1870 revs de gamla ekonomibyggnaderna på Lärkbacken, och lagård, loge, svinhus och magasin byggdes. De nya byggnaderna är väl dokumenterade i syneprotokoll från 1886.  Alla står kvar idag utom svinhuset, där endast grunden syns.
 
1876 inköpte Kammarherre Henning von Horn å Fållnäs gården ”ett mantal frälse Sjövik eller Lyngsta Nr 2 Södergården” för 32 000 kronor. (Köpekontrakt 26 augusti och köpebrev 2 oktober 1876).
 
Säljare var:
Enkeprostinnan Katarina Maria Hagberg, samt  
•Dottern Hildegard Lovisa Mariana Hagberg, gift med Kyrkoherden Carl Vilhelm Hedström på Utön
Ida Fredrika Hagberg, gift med Lantbrukaren Johan Albert Risbäck (i faderns bouppteckning står att hon var gift med Lantbrukaren Gustaf Lundin.)
 
•Aflidna lantbrukaren Johan Alfred Hagberg i Hoxlas (avliden 1874) omyndiga barn:                      
 
                     - Lydia Maria genom hennes förmyndare kyrkoherde Hedström. Lydia Maria var dotter till Johan Alfred och hans första hustru Maria Cecilia Wallin, avliden  ca 1862.  
 
                     - Thor Johan Axel, Alfreda Carolina och Helga Ida Catherina genom deras förmyndare, modern enkefru Carolina Hagberg, född Lundberg.  
 
I köpekontraktet står att Enkeprostinnan Carin Hagberg, född Palmaer  har rätt att ”äfven efter detta köp fortfarande få begagna den av mig hittills brukade lägenhet om 3 rum och kök mm”.
 
År 1886 tillträder arrendatorn Oskar Magnus Kristoffersson, f. 1848. Han är gift med Lydia Maria Hagberg, född 1862 i Wimmerby, dotter till enkeprostinnans aflidne son Johan Alfred Hagberg.  I 1890 års folkräkning noteras också sonen Harald Oskar Sigurd, född 1887 i Sorunda.
 
År 1882 tillköper Henning von Horn hemmanet Blista 3/8 mantal av Nils Erik Jansson och Amalia Lovisa Nilsdotter. I denna gård ingick också torpet Björkakärr, också benämnt Blista utjord (kolla detta). Vid försäljningen framgår också att ett stycke mark (3 tunnland 24 kappmark) i Blista utjord, senare kallad Wika äng, var undantagen försäljningen.
 
Enkeprostinnan avled på Sjövik den 23/1 1887. Vid arrendesyn år 1892 framgår att Enkefru Doctorinnan Gagner nu hyr bostaden om två rum och kök å öfre våningen.  
 
Min farfarsfar köpte gården 1895.  
 
Katarina Hagberg, född Palmaer och hennes minne lever än idag. Hon är hus-spöke med titeln ”Änke-prostinnan”. De som har träffat henne intygar att hon är ett mycket milt och vänligt spöke…
 
Jag har dock inte haft den äran, ännu.
 
Skulle vara intressant att få reda varför och hur de köpte gården. En kyrkoherdes besparingar skulle väl inte räcka?  Var Katarina möjligen förmögen?
 
Det måste ju också varit dramatiskt när både mannen och sonen dog inom några år. De byggnationer som gjordes under hennes tid var rejäla investeringar, byggnader som fungerar ännu.
 
Bästa hälsningar
Per Almgården
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-07-24 01:10)