NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-22
Skrivet av: Christer Svensson skrivet 2000-01-09, 19:16
Angående om namnet Palm: Skulle personligen tro att det finns många fristående Palmsläkter i Sverige som alltså inte alls är släkt med varandra (kan man påstå något sådant?). Nu när jag ändå sitter här och frågar om Palm undrar jag om någon vet något mer om Carl Magnus Palm som enligt Leijonhufvuds: Karl XII:s officerare [color=0000ff]var född i Västergötland, son till befallningsmannen på Höjentorp Erik Palm och Christina Dufwa. Studerade 1702 vid Uppsala och ansågs då något ostadig. Kornett vid Upplands stånddragoner 1/9 1705, konfirmerad 4/1 1707, fången 29/9 1708 vid Liesna, död 12/8 1716 i Tobolsk. Musikalisk och qvick. Gift 1:a med Sara Elisabeth Tajert. Gift 2:a med Anna Elisabeth Brasch. Levde som änka 1743 i Hufsjöberg.[/color]
Jag har läst om hur överste Adam Ludvig Lewenhaupt den 28 september 1708 kom fram till byn Liesna instängd mellan skog och kärr, och hur fyratusen svenskar stupade och hur tvåtusen blev krigsfångar, däribland min Carl Magnus Palm.
Vad hände under alla dessa år innan han dog i Sibiriska Tobolsk, flera hundra mil nordost om Liesna? Fick han några barn? Någon kanske har han som ana?