NULL Skriv ut sidan - Otto

Anbytarforum

Titel: Otto
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2013-10-22, 02:31
Constantinus> Här utgick jag från Lundströms Skellefteå socken 1650-1780. På urutgåvan kallas Samuel Jakobsson för Anna Ottos svåger. I rättelserna för nämnda bok har Lundström följande utläggning.
 
S. 489. Lund 4. Anno Otto sägs i domstolsprotokollet från 1684 vara mördad av sin kusin Samuel Jakobsson. Ordet kusin verkar användas i betydelsen 'släkting'. Anna Ottos släkt kom ju från Falun och hade troligen inga biologiska släktingar i Skellefteå. Grundbetydelsen på ordet kusin är 'född av systrar'. Sedan fick det betydelsen 'syskonbarn'. Jag tolkar här betydelsen av ordet kusin som 'släkting' just på grund av att Anna Otto sannolikt saknade släktingar i Skellefteå och att ordet kusin även kunde användas på andra sätt.
 
Det syntes som om Lundström studerat protokollet flera ggr varför jag int8e bemödade mig samma besvär. Frågan är vilket(vilka?) domboksprotokoll Lundström har tolkat. Det finns ju ofta två, skrivningarna kan vara avvika. Hur är det är med 1684an. Har tyvärr inget konto för att kolla upp AID-referenser.
 
Själva ordet kusin är dock en anledning till viss misstänksamhet. Det är inte ett uttryck man springer på ofta i Västerbottens domböcker vid den här tiden. Vanligt är dock uttryck som syskonbarn, för liknande typ av relation. Ordet kusin känns otypiskt för tiden och området, men det är mest bara en hunch.
 
(Meddelandet ändrat av Holmlund 2013-10-22 02:46)