NULL Skriv ut sidan - Otterdahl

Anbytarforum

Titel: Otterdahl
Skrivet av: Margareta Hartelius skrivet 2014-03-05, 19:11
Vi har ingen Daniel Oterdahl i vår släktforskning, men Olaus Andrea Otterdahl, gm Maria Starkera född omkring 1646, död 23 okt 1720 i Slättåkra i Halland. Olaus Andrea O. var lektor i Göteborg, då han fick en syssla som kyrkoherde i Slättåkra. Han var född 2 jan 1653 i Gbg, död 23 jan 1710 i Slättåkra, Halland. I Bidrag till Göteborgs läroverks historia III, står det  22. Mag. Olaus Andreae Otterda(h)l var född i Gbg d 2/1 1653. Fadern hette Anders Olsson, skomakarålderman, och bodde på Otterhällan, däraf sonen tagit sitt namn. O. genomgick Gbgs skola o gymn, där han intogs 1668. Två år senare reste han till en morbror i Stockholm, som var slottshauptman därstädes och som beordrade honom till Upsala, dit han kom såsom student år 1671 (Not:  I Upsala Univ. matrikel är han antecknad under namnet Olaus Andreae Schepping (moderns namn), Gothoburgensis. Nationsmatrikeln har Otterdal.)
...när Carlberg såsom domprost kom till Gbg blef där lektorsbefattningen vid gymnasium i grekiska språket ledigt och kallelse...sändes då till Otterdahl.... Under sin akademsika tid synes O. hafva blifvit magister i Åbo. Graecae linuae lector var han i 7 år till 1687, då han avancerade till Theol. Lector Secundus med Angered och Bergium till prebende...
År 1700 fick O. kunglig fullmakt på Slättåkra pastorat, sedan han i 20 år gjort lektorstjänst vid gymnsium. Han afled som pastor i Slättåkra 1710. Det heter om O. att han var en lärd man, härlig predikant, och i ett konsistoriebref 1694, då han föreslogs till erhållande af pastorat, kallas han en höglärd och nitälskande ordningsman. Jag har hittat fyra barn till dem, där dottern Catharina Otterdahl gifte sig med faderns efterträdare, Olaus Magirus. Det verkar som om de övriga bodde kvar i Halland på lite olika ställen. Jag har inte följt dem närmare, utom Catharina O. gm Magirus. Barnen blev relativt tidigt föräldralösa, flyttade till släktingar i Laholm, längre följde jag dem inte. De båda sönerna kan mycket val ha bildat familj på olika ställen i Halland. Philip O. (1693-1759) var g m med Hedvig Sirenia, han var kh i Drängsered, de fick 4 barn. Broderna, Anders O. (död 1764) var häradsskrivare o g m Christina Römmer. Deras son, Otto O. 1718-1780) var mantalskommissarie i Kvibille. De mesta av detta har jag fått från Lunds nationer,  Sjöström, Carl, Göteborgs nation. Finns på AD. Hoppas detta hjälper. Lycka till
För resten Oterdahl stavas ibland Otterdahl, ibland Oterdal eller Otterdal.
 
mvh
Margareta