NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2003
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-06-09, 14:37
Hej Anders Berg.
Såg att du sökte efter upplysningar i Osby socken om nämndeman Tue Nilsson i Gyllmyra.( Hoppas någon har svar)  
Jag har försökt lokalisera de andra förvanternas hemorter, men då skrivaren inte placerat dem i något härad blir det ovisst. Den enda som jag funnit i Frosta härad är Ekeröd i S. Rörum socken, men det finns tydligen ett Ekeröd även i Osby socken.
Gullarp har jag funnit nära Eslöv i Rönneberga härad. För det kan väl inte vara Gallarp i Osby sn. som avses ?
Det enda Härslöv jag funnit, ligger i Rönneberga härad, inte så långt från Glumslöv, mellan Landskrona och Helsingborg.
Om dessa orter är rätt placerade, så är det sannerligen en utspridd släkt som Anders Heylycke har. Det finns/fanns för resten ett Höjalycke i Oppmanna socken i Villands härad och jag skulle nog satsa en peng på att Anders Heylycke har någon rot i denna by/gård.
 
Jag har använt mig av Gillbergs Oeconomisk och Geographisk Beskrifning....., 1765 och 1767, för identifikationen och jag känner mig ganska förvissad om att jag läst förvanternas hemorter rätt i målet )