NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juni, 2003
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-06-04, 16:32
Tack för dina uppgifter Anneli.
Enligt Gudmuntorp katekismilängd år 1683 ( som jag inte hade sett i då jag skrev mitt förra inlägg), så finns på Orup, Tuve Persson med barnen: dottern Sophia, 16 år gammal, sönerna Per, 15 år, Jöns, 12 år, Måns, 9 år och Nils, 6 år gamla.
 
I Gudmuntorp katekismilängd år 1703 upptas på Orup, Tuve Persson, 73 år gl. och hustrun Kirstina, 65 år gl., samt sönerna Jöns och Nils, utan åldersuppgift.
På Boo gård finns Pål Tuvesson, 43 år gl. och hustrun Karna, 39 år, samt barnen Kjell och Elsa.
 
Vad gäller Pål Orups dotter Elsas make Jöns Jönsson på Lillö, som möjligen är identisk med Jöns Jönsson i Munkarp, så finns det mer än ett Munkarp. Visserligen nämns en Jöns Jönsson i Munkarp, Gudmuntorp socken i Katekismil. 1683 och 1703, men han uppges år 1703 vara 53 år gl. och hans hustru Kirstina, 63 år, och det är väl tveksamt om detta är Elsas blivande make.  
 
Som synes, så kan inte min Anna Persdotter, f.ca. 1676 - d. 1741 Stubbarp, Slimminge socken, vara dotter till Tuve Perssons i Orup son Per. Det ev. släktskapet får nog sökas i Tuves generation. Kanske han har en bror Per Persson.
Anders Holms svågerskap med Anders Heylycke behöver ju inte betyda att de är släkt genom sina resp. hustrur, men Orupsläkten är allt jag har att gå på för närvarande. Får se vad som fortsatt står att finna i domböckerna. Jag fann i varje fall igår följande i korthet återgivna uppgift i Frosta häradsrätt d.5 febr. 1703.
Överjägmästaren Gustaf Hammarberg har instämt Länsmannen Tufwe Persson i Orup, angående ett par oxar han köpt av Tuve, som visat sig vara sjuka och enligt Hammarberg smittat hans övriga ök.  Hammarberg, har instämt Tufwe Perssons egen son Påhl Tuwesson att vittna i saken.
Uppå svarandens wägnar infant sig begge des sönner, den ena som fullmechtig Nills Orup och den andra som wittne mot fadren.
Genom vittnesmål framgår att oxarna var friska då de såldes och även var friska 5 veckor därefter. Tuve Persson friades från Hammarbergs tilltal.