NULL Skriv ut sidan - Etelhem

Anbytarforum

Titel: Etelhem
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2007-03-05, 10:59
Olle Överby har hjälpt en glad frågeställare på ett mycket uttömmande sätt, vilket borde ge mycket beröm!  
 
Istället får han kritik av några av gotlandsforskarna. Var det skit eller slit du menade, Sebastian?  Det kan ju vara intressant att försöka bena ut vad det beror på.  
 
Argument som framförts från mig och andra har tidigare varit:
 
1) att inga källor angavs. Detta verkar nu vara förbättrat. Nu kan ju alla se om uppgifterna är hämtade från en kyrkbok, en annan forskare eller annorstädes.
 
2) att uppgifter som hämtats från andra forskare inte har redovisats. Det borde ju vara tillgodosett om alla källor är redovisade, vilket jag är osäker på att de är.
 
Dessutom har andra kritiserat Olles inlägg för:
 
3) att vara för långa och omfattande.  
 
a) Det var ju ett problem i Rötters och Anbytarforums barndom, men rent tekniskt finns inga sådana begränsningar idag.  
 
b) Rent metodiskt anses stor publicering av svar på en fråga förstöra glädjen i att släktforska.  
 
1. Men dels så har inte frågeställarna gett intryck av att dela den åsikten, TVÄRTOM! De, och många av oss andra, är mycket glada åt de utförliga svaren, eftersom det ger släktsamband och uppgifter som annars inte kommit fram.
 
2. Men det blir ju också en mycket märklig konsekvens, om man skulle följa ovanstående argument.  
Då skulle man ju inte publicera några släktutredningar, antavlor, sockenböcker, tidningar, tidskrifter, databaser, CD- och DVD-skivor, anbyterier, släktartiklar, etc för då riskerar man ju att förstöra andra människors släktforskning!!!  
 
Slutsatsen skulle vara att man får ge ett svar med en generation för att lösa ett problem, om man kört fast i sin egen arkivforskning. Annars ska alla sitta i sin egen kammare och uppfinna hjulet själv, om och om igen. Ingen ska någonsin ta hjälp av någon annan. Alla ska helst bo på arkivet, precis som vissa gör, eller har gjort, bland annat jag, vilket inte gjort mig klar, trots 17 års forskning!!! Vissa forskare förstör resultaten av sin livslånga släktforskargärning, för att inte förstöra forskarglädjen för andra, eller riskera att sprida något felaktigt! Tänk om alla dokumentansvariga hade resonerat så i gångna tider. Då skulle det inte finnas något material att forska i! Istället för att generöst hjälpas åt att publicera så mycket som möjligt med så goda metoder som möjligt!
 
Jag finner inte detta sätt att resonera vettigt! Det är en glädje att utbyta forskningsresultat! Det är dessutom ytterst få förunnat att ägna så mycket av sin tid åt arkiv- och släktforskning och de flesta har inte det intresset, utan vill veta vad som finns om släkten, utan övermäktig insats.
 
Ändå är man ju inte klar, även om man får mycket serverat. Den noggranne går in i materialet och kontrollerar det. Den nyfikne går vidare in i annat arkivmaterial eller annan litteratur om bygden, yrken, mm, eller engagerar sig i hembygds- och släktforskarföreningar med information om gamla tider.
 
3. Det måste vara upp till frågeställaren och mottagaren av uppgifterna att avgöra hur mycket denne vill ha. Vill denne inte ha hela svaret, så välj bort det då, men då kan jag och andra få glädje av det istället. Varför denna missundsamhet?  Tidigare fick jag liknande kritik när jag la ut min antavla i olika sockendiskussioner, men efter andras försvar så tystnade kritiken. Är det något extra personligt mot Olle? Om han gör något fel, så är det ju Anbytarvärden och redaktionen som ansvarar för om något ska ändras eller tas bort. Därifrån har jag aldrig sett eller hört någon kritik, snarare tvärtom. Därifrån har ju ansetts fel att mejla svar istället för att lägga ut dem här.
 
c) Det skulle vara svårt att rulla ner för att det är så långa svar!  
Kan väl inte vara något riktigt problem?
 
d) Det skulle vara svårt att hitta i materialet vid sökning.  
Det låter inte heller riktigt trovärdigt, eftersom sökmöjligheterna har ökat avsevärt med internet och Anbytarforum, jämfört med hur det var innan!
 
Det är klart att det blir en massa dubbletter i svaren om det kommer en fullständig antavla hela tiden! Dessutom kommer ju material från andra socknar att dominera vissa långa svar. Det kan ju kanske upplevas som ett problem, men gör det någon skada? Knappast!  
 
Personligen delade jag upp min antavla i olika socknar för att behålla anknytningen till sockendiskussionen, vilket gett många intressanta kontakter.
 
En länk till databasen kan ju vara ett gott förslag, om folk verkligen går in där. Jag vet inte om de gör det? Jag skulle inte ha upptäckt så mycket som jag har gjort, om jag inte sett Olles uppgifter här.
 
4) att felaktiga och okontrollerade uppgifter sprids.
 
Visst, men den risken har alltid funnits, när något publicerats.
 
Hjälp till och tala om vad som är eller kan vara fel i Olles material, så att det blir bättre istället, så ökar trovärdigheten i materialet!
 
5) att egna forskningar inte offentliggörs längre, för då kommer Olle och andra och lägger in dem i sin databas och sedan ut på nätet. Där andra kan stjäla materialet och sedan sälja det för egen vinning.
 
Men då ska skulle ju ingen publicera någonting någonsin om man var så ängslig! Det vore ju betydligt allvarligare och sämre i mina ögon! Däremot ska det ju finnas tydliga källhänvisningar till andra forskare förstås!  
 
Visst kopiering och stöld har förekommit, men har stoppats! Inte minst pga god diskussionen här på Anbytarforum!
 
6) att ingen annan får chansen att svara!  
Men det kan väl inte vara ett problem? Antingen är svaren bra, eller också kan ju vem som helst av oss tala om vad i svaret som inte är det!  
 
Däremot blir det ju tjatigt med det eviga gnället på Olle och hans svar, när han lägger ner så mycket arbete på att hjälpa andra glada och nöjda frågeställare.
 
Jag vill än en gång passa på att tacka alla gotlandsforskare som hjälpt mig genom åren!  
Hoppas att några haft glädje av min hjälp också!
 
Nu har jag stuckit ut hakan ordentligt! Var så goda att slå tillbaka med ord och tunga(ns) argument!  
 
För ett långt och gemensamt arbete med att öka kunskaperna om Gotland och dess befolkning, förr och nu!