NULL Skriv ut sidan - Ollonmark

Anbytarforum

Titel: Ollonmark
Skrivet av: Helén Carlsson skrivet 2013-10-06, 17:05
Har nu äntligen hittat 'Sophia Magdalena Ollonmark' i Klara församlings dopbok.  
 i Klara CIb:5(1773-1780 s.66 i A.D.
Där står fadern Johan Wilhelm O. som betjänt?, tror jag.  
Lite intressant blev det med faddrarna, alla är ur Carl Fredrik von Höpkens familj.
Kan man då tro att J.W. Ollonmark var betjänt i von Höpkens familj?
Dessutom är det en omvälvande tid, just i händelsernas centrum liksom von Höpken.
 
Systern Anna Catharina har jag inte hittat 'född' än, men 1:a vigseln, Helene Jorsell, och bouppteckningen efter hennes 1:a man, Olof Söderström, har jag hittat:
  (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:289 Ver:a(1790-1790)Bild 2200/sid 199), i A.D.
Där har jag svårigheter att läsa texten, men tror att det är en halvsyster och en halvbroder till O.Söderström, förutom hustru Anna Catharina, som är arvingar. Hon var bara gift knappt 4 månader!
På s. 213, har fadern Johan Ollonmark skrivit en 'Nota', som jag inte fullt ut kan läsa eller förstå.
Har svårigheter att läsa även nästa sida 214. Men det kanske bara är formalia i en bouppteckning?
 
Har följt Anna Catharina Ollonmark, Niklas Kant, men ingenstans står hennes födelseort.
Kunde man ljuga eller undanhålla sin födelseort på den tiden? Det borde ha följt en flyttattest?
Tänker nu i första hand på systern, Sophia Magdalena O.(som jag nu hittat i Klara fs) och hennes man Joh. Pet. Wessman? som står som född uti G. Upsala.