NULL Skriv ut sidan - Nyblom

Anbytarforum

Titel: Nyblom
Skrivet av: Cissi Nyblom skrivet 2001-11-05, 17:20
Tack så jättemycket för all hjälp! Jag pluggade i Uppsala 94-97, kikade då lite på vad Carolina Rediviva (biblioteket) hade att erbjuda. Det fanns en hel del av intresse, men vid den tiden var jag betydligt mera intresserad av hästavel... Så jag tog nog inte till vara på resurserna så bra tyvärr.
 
Är lite fundersam på Anders Nybloms far - hette han Magnus Eriksson Kihl eller Magnus Ersson-Kihl? Mycket intressant med alla sjömän också - enligt en gammal skröna skulle namnet Nyblom ha uppstått då en Blom i Finland hade två söner, en flyttade till Sverige (nytt land - Nyblom) och en gick till sjöss (Sjöblom). Riktigt så uppkom ju inte namnet, men kanske kommer den av sjömännen i släkten? Kan det finnas några Sjöblom som härstammar från Finland av samma släkt tro?  
 
De ättlingar jag känner till är:
Anders Nyblom och Anna Johanna Lundins barn:
Carl-Rupert Nyblom f1832
Lotten Charlotta Johanna Nyblom f1833 (enligt ovan)
Augusta Christina Nyblom f1838
 
Carl-Rupert Nyblom och Helena/Helene Roeds barn:
Gustaf Holger Nyblom f1865 (död samma år)
Carl-Göran N f1867
Sven Halfdan N f1868
Ellen Emilia N f1869 (g Lundberg)
Knut Magnus (Manasse) N f1870
Ture Lennart N f1872
Holger August N f1874
 
Sistnämnde Holger är min farfars far och hans ättlingar har jag någorlunda koll på. Dock vet jag inget om övriga. Hilde Nyblom är väl också ett barnbarn till Carl-Rupert och Helena, levde för något år sedan. Jag får intervjua pappa och hans kusin - de har lite koll åtminstone.
 
Sedan finns det förmodligen ett antal oäkta barn också - det ryktas om det. Vore kul att hitta även dessa!
 
Per - jag mailar dig privat, jag använder programmet Min Släkt och det borde väl gå att göra en GedCom fil med Nyblomättlingar? Mycket intresserad av att få veta mer om Lottens ättlingar! Namnet låter bekant sedan tidigare, ska fråga ut mina föräldrar vad dom vet.
 
Mvh
 
Cissi